*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 25 september 2016

Äpplets dag (25 september)

Söndag den 25 september är det Äpplets dag, en landsomfattande temadag som Riksförbundet Svensk Trädgård tagit initiativ till och flera organisationer står bakom. Hemma hos mig blev det äppelpaj bakad på äpplen plockade på gårdagens vandring på Munsön.

I dag söndag den 25 september är det Äpplets dag, och det är en tema-dag som jag verkligen kan ställa mig bakom. Äpplet är en fantastisk frukt, som finns i massor av olika sorter med olika smak och utseenden.

På gårdagens vandring ute på Munsön, som ligger utanför Ekerö, gick vi förbi många äppelträd. Flertalet träd stod dock på privata tomter.

Vid tillfällen fanns det träd där vi kunde plocka, men då var det mest riktigt små äpplen som var hemskt sura. Men visst är bilden här väldigt vacker, fina färger.


Vid två tillfällen fanns det träd med större äpplen som lyste röda och fina. Och vid det andra tog vi oss tiden att plocka på oss äpplen. Det fanns bostadshus i närheten, men det låg hundratals äpplen på marken och grenarna var riktigt tyngda av frukt. Så vi kände att det var ok att plocka med oss lite frukt.

Min ryggsäck med några äpplen. 
Själv kan jag nästan inget alls om äpplen, men skulle verkligen vilja lära mig mer. Och för att komma igång så börjar jag med att läsa boken Frukt och bär till husbehov, ICA-Förlaget (1951). En gammal bok som kan vara en guldgruva av kunskap. Den innehåller inga recept, mer hur man sköter en frukt- och bärträdgård. Däremot finns information om och bilder på flera olika äppelsorter, och det kommer bli en intressant första väg in i ökad kunskap om just äpplen.

Kommande läsning, och kvällens äppelpaj. 

För att ära äpplet så gjorde vi en äppelpaj hemma på kvällen. Skivade äpplen som blandats i en mix av mjöl, socker, rinnande honung och kanel. De lägga sedan i en smörad form och täcks av en smulpaj bestående av mjöl, socker och sirap. In i ugnen på 200C under 30 min.

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när alla äpplen mognar och som sagt, det finns väl ett antal sorter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag så är det ofta ett begränsat utbud i butikerna, vilket är synd. Det är så härligt på bondemarknader och i villaträdgårdar - att man kan få smaka på sorter som inte finns i butikerna.

      Radera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...