*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 30 september 2012

Cyklande - film i slow motion

Att bege sig ut och cykla en solig höstdag kan vara helt fantastiskt, och i dag blev det av. Då jag nu utvärderar en kamera åt Pentax så ville jag verkligen prova den medan jag cyklade. Kameran fästes på cykeln och så begav jag mig ut.  

Ni som följer min blogg vet att jag i sommar köpt en Scott 30 på Sigge Cykel och att jag just nu utvärderar Optio WG-II GPS från Pentax. Då det var så fint väder i dag ville jag absolut bege mig ut och cykla i skogen, samt dokumentera det.

Kameran har väldigt många funktioner, en av dem är att spela in video i formatet Höghastighetsfilm. Denna funktion gör att man sedan kan spela upp snabba förlopp i slow motion.

Kameran har möjligheten att skruvas på ett fäste, men något sådant har jag inte - så jag använde helt enkelt mina extra skosnören till kängorna och band fast kameran ovanför stänkskärmen. Detta var på intet sätt optimalt; jag skulle velat fäst kameran på styret och vinklat den lite mer ner mot marken för att få en bättre film.


Det bästa är om man är ett gäng och filmar varandra, effekten blir ju häftigast av att se någon hoppa förbi kameran i slow motion, eller när vattendropparna yr genom luften. Men nu var jag ensam ute i skogen och bara provade funktionen. Men jag är väldigt förtjust och om jag ägde kameran skulle jag absolut köpa mig ett fäste och ha kameran på styret.

Då skulle det komma fler filmer i bloggen, både i slow motion och normal hastighet. Men som ni ser, videon ovan har inte den bästa kvalitén. Det blir inte bra när jag laddade upp den i bloggen. Om det blir fler filmer, så kommer kanske Vandringsman att skaffa ett konto på YouTube.

Uppdatering: 
Vill du se en bättre film i slow motion, se inlägget från Sweden Bike Expo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...