*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 28 april 2011

Kungsleden (Bokat)

Förra året var det vandring i Skottland och dagsturer i bergen på Azorerna som gällde. Nu är det ett nytt år och jag vill ha såväl upplevelser som utmaningar. Och det är därför jag i dag bokade en av färdledare ledd vandring på Kungsleden. 

Jag har redan bokat en veckas semester i norra Italien (Val Gardena), där man bor på ett hotell och tar dagsturer upp i bergen. Så runt Midsommar tar jag flyget till södra Tyskland och sedan blir det buss till Italien, och massor av härliga upplevelser. Men det visste ni ju redan, om ni följt bloggen.


Man blir inte en erfaren vandrare utan att gått i norra Sverige, så är det bara. Och jag är lite väl grön för att göra färden på eget bevåg. Men nu så har jag ju nyligen blivit medlem i STF (Svenska Turistföreningen), och de har en en vandring som heter Den Första Fjällvandringen.

Så här beskriver de vandringen.
Vill du göra en fjällvandring men vet inte riktigt hur? Du har kanske inte de kunskaper som krävs? Då är det här arrangemanget just för dig! Under veckan får du råd och tips om hur du gör fjällvandring till ett säkert nöje och du får låna den utrustning du behöver! Vandringen går längs Kungsleden mellan Saltoluokta och Kebnekaise. Det är en fin sträcka med enorma vidder, sjöar, fjällbjörkskog, högalpina fjäll och frodigt renbetesland. Våra kunniga färdledare ser till att du får ut mesta möjligt av veckan.




Vandringen börjar i Saltoluokta - har ni ens hört det namnet tidigare? Inser ni hur långt ut i vildmarken detta ligger? För mig är detta riktigt långt bort. :-) Och efter att tagit vägen förbi Kebnekaise så avslutas allt i Nikkaloukta.

Så i slutet av sommaren så kommer jag att ta mig till de norra delarna och vandra på Kungsleden, det är så att jag inte ens tror på det själv just nu. Men det är bara att sätta igång och träna än mer - så att jag är starkare i kropp och själ.

2 kommentarer:

  1. jag gick den för 2 år sedan du kommer att ha superql hoppas du kommer att gå med Eva :)

    /Rikard

    SvaraRadera
  2. Tack för din återkoppling på mitt inlägg. Kommer absolut göra allt för att det ska bli skojigt. Självklart kommer ett inlägg senare i sommar om hur det var.

    Glöm inte att om du skriver ett inlägg till och klickar i omröstningen om hur du ska tillbringa sommaren så kan du vinna ett pris i utlottningen av ett presentkort.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...