*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 7 juli 2011

Utvärdering av Footbalance

Nu är det dags att utvärdera sulorna från Footbalance, som jag använt under mina vandringar i Dolomiterna. Sulor som anpassats efter mina egna fötter, för att ge maximalt stöd till kroppen. 

Nu när jag använt mina sulor från Footbalance i Dolomiterna under flera dagars vandring, så är det dags att se om de håller måttet. Frågorna är två - ger de någon effekt och är de värda priset? Men låt mig börja med bakgrunden.

Bakgrund
Jag hade varit på två dagars vandring på Roslagsleden, denna gång med en packning på ca 12kg. En helg med 7-8 timmar i kängorna varje dag.

Det var första gången som jag belastade mina nya kängor så hårt, och resultatet blev därefter. Efter den helgen var jag väldigt stum i fötterna och ett skavsår under varje fot hade uppstått på grund av den ständiga belastningen. Även vänster lilltå hade tagit så mycket stryk att den var helt blå, fyra veckor senare skulle nageln lossna. Det hade jag aldrig råkat ut för i mina tidigare kängor, som jag hade i 5-6 år.

Nu var det rätt stressat, bara någon vecka senare skulle jag åka på en vandringsresa till norra Italien och gå i Dolomiterna. Och senare under sommaren ska jag upp och gå på Kungsleden. Ni förstår att möjligheten för mig att få komma till Footbalance kontor i Stockholm och få sulor utprovade kändes som en möjlig räddning, det bara dagar efter vandringen på Roslagsleden.

Bild tagen från Footbalance hemsida. 
Footbalance är ett finskt företag som startades 2003 av Erkki Hakkala (Fysioterapist). I sitt arbete så har han kommit fram till att skador som uppstår på fötter och knän ofta behandlas när skadan uppstått, i stället för att förhindras preventivt. Han ville utveckla ett hjälpmedel som kunde användas i vardagen - och det är i dag de sulor som Footbalance nu saluför. Läs mer historia här.

Sulorna i verkligheten - Ger de effekt?
Redan när sulorna formas efter mina fötter och de sedan stoppas ner i kängorna känner jag en väldigt stor skillnad. Mina ömma fötter får ett helt annat stöd, än de platta och stumma sulorna som kom med kängorna. Så var den första reaktionen.

Enligt instruktionerna ska man inte belasta 100% direkt utan gå in sulorna så att fötterna vänjer sig. Själv han jag med att gå en runda i skogen samt lite vardagsärenden. Men sedan tog tiden slut - det var dags att prova dem på riktigt.

Hur klarar sulorna 600 meters stigning i en brant backe?

Redan på flyget gick jag i mina kängor. Jag vågar aldrig packa ner dem med tanke på att bagage kan försvinna. Sedan så använde jag kängorna med Footbalances sulor under fem av sex dagar, en dag var utflykt så då gick jag i mina vanliga skor.

Den tuffaste dagen var ungefär 16km vandring, med en stigning på 1.000 meter och högsta punkt ungefär 2.500 meter över havet.

Jag kan helt ärligt (och med glädje) säga att ... Ibland kämpade lungorna efter luft, några gånger värkte mina lårmuskler av konstant kämpande i uppförsbacke och solen brände trots solglasögon och hatt. Och visst var fötterna trötta, men sulorna från Footbalance gjorde dock min vandring i Dolomiterna till en helt fantastiskt upplevelse. Om fötterna mår bra så kan man verkligen ta ut det där extra ur kroppen. Och de här sulorna gav mig allt det stöd som jag kunde drömma om. Effekten av de nya sulorna var så mycket bättre än jag kunde förvänta mig.


Är de värda pengarna?
Jag fick dessa sulor gratis genom en kompis kompis. Och ute i handeln säljs de för ca 600kr, en kostnad som jag helt slapp att betala mot att jag skrev en utvärdering.

Och som ni förstår, jag är helt inne på denna produkts fantastiska egenskaper. När mina sulor slitits ut, så kommer jag att besöka Intersport och köpa ett nytt par. För enligt mig är de är verkligen värda sitt pris.

Fick två par sulor. Så tanken är att ha ett av paren i mina löparskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...