*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com ***

tisdag 1 maj 2012

Utvärdering av Ambit

Ambit är den senaste äventyrsklockan av märket Suunto. En ny produkt på marknaden som nu provats längst pilgrimsleden El Camino de Santiago. Företaget har lånat mig en Ambit i utbyte mot att jag skriver om den på min blogg. Efteråt lät de mig behålla den.

Våren 2012 läste jag om den nya modellen Ambit från Suunto och tyckte att den var såväl snygg som ett fantastiskt verktyg för mig som friluftsmänniska. Det var mitt första intryck efter att ha sett reklamen. Men jag ville pröva klockan på riktigt, är Ambit så bra som den verkar?

I utvärderingen av Ambit så ska jag (1) presentera vad utfallet blev när jag använde klockan och provade funktionerna, samt (2)  försöka besvara ett antal frågor. Det som ska försöka besvaras listas här.

  • Är klockans funktioner lätta att förstå? 
  • Uppfyller klockan de behov jag har? 
  • Är klockans funktioner tillförlitliga? 
  • Vad blev jag mest imponerad av? 
  • Är Ambit värd sitt pris? 

Min erfarenhet av funktionsklockor var rätt begränsad, tidigare har jag använt enklare löparklockor för att mäta pulsen mm. Men de har alltid känts plastiga och funktionerna har inte lockat mig. Så det var med relativt "blå ögon" som jag packade upp klockan och började titta på funktionerna. Mitt tips är att ladda ner Ambits manual, läs den först.


Under ett antal dagar längst leden använde jag mig av klockans funktioner, och nu tänkte jag återge två av dessa dagar samt ett träningspass på gymet - så ni får se hur det fungerar i verkligheten. En av de riktigt fina funktionerna med Ambit är att man kan koppla den till sin dator (PC och Mac), för att sedan ladda ner mätdata till ditt personliga konto på http://www.movescount.com.


Exempel #1 - Trekking
Min första dag längst pilgrimsleden. Redan på morgonen sätter jag på mig pulsbältet runt bröstkorgen. Och stående utanför hotellet tittar jag i guideboken för att avgöra vilken höjd över havet byn befinner sig på, höjden sätts in i klockan. Och efter det så sätter jag igång en "Exercice" och bland alla de möjliga aktiviteterna väljer jag "Trekking". Klockan hittar lätt pulsbältet samt satelliterna som behövs för att använda GPS-funktionen. Denna dag lät jag träningen gå oavbrutet från hotell till hotell, jag använde inte funktionen för att pausa.

Höjd
I min guidebok så finns det en väldigt trevlig höjdkarta, och med den till hands så skulle det bli lätt att jämföra resultaten på min Ambit mot en annan källa. Så låt oss titta på de bägge. En mycket viktig sak att komma ihåg är att på den övre grafen är det avstånd (km) på x-axeln, medan på den undre så är det tid (min).

Pilgrims Guide to the Camino De Santiago, 6:th Edition. J. Brierley.

Höjdkurva från Movescount.com

Temperatur - och höjdkurva från Movescount.com


Som ni ser, klockans information för höjd är intill exakt samma som den från guideboken. Den lilla "hyllan" ni kan se mellan ca 150 till 200 minuter är när vi tar lunchpaus i vandringen. Då satt vi stilla; tiden gick men vi befinner oss på samma höjd.

Skillnader mellan bok och klocka beror troligen på att jag inte visste den exakta starthöjden, jag skrev in "byns höjd" men stod utanför hotellet och inte i byns centrum. Under själva vandringen får man såväl höjden i meter samt en höjdgraf.


Det är således rätt viktigt att försöka hitta en bra punkt att stå på när du startar en "Exercice" - om du vill jämföra höjd och avstånd.

Enligt guideboken skulle första etappen vara ca 24km. Nu startade jag klockan vid hotellet, och inte vid startpunkten på leden. Men ni kan se, klockan angav 24km och 600m när jag väl vandrat över Pyrenéerna.


Kartor
Och för att klockan ska kunna hålla reda på hur långt man gått så behöver den så klart ha kontakt via sin GPS. En annan funktion som man också kan få efter vandringen är en karta över var man varit.

Det finns ingen kartfunktion i klockan, men det behövs inte heller och då skulle en större skärm behövas. Vi pratar då om en GPS som är handhållen och inte en klocka som plattform.

Att kunna se var man befunnit sig ser jag personligen som en mycket givande funktion, inte minst då jag gärna bloggar och för anteckningar över över mina äventyr. Och man kan välja såväl karta som satellit. Vi gick själva lite fel i en gång, tog av till vänster längst en väg för 50 meter. Zoomar man in syns tydligt hur vi gick fram och tillbaka.


GPS-karta över början av vår vandring från Movescount.com. 

Temperatur
Om ni går tillbaka till graferna längst upp så har den tredje två variabler; temperatur som primär och höjd som sekundär. Man tydligt se hur temperaturen sjunker ju högre upp vi kommer och på den 1.145 meter är det bara 13 grader Celsius. Regn och dimma gjorde denna vandringen till ett riktigt äventyr.

Ni kanske undrar vad som hände när plötsligt temperaturen stiger upp mot 24 grader uppe på berget, kom solen fram? Svaret är att vi gick inomhus för att ta lunch, det syns tydligt då temperaturen förändras men höjden förblir den samma. Som jag skrev ovan, denna dag valde jag att inte stanna klockans funktioner när vi tog pauser.

Här stannade vi för lunch, så höjden förblev den samma och
temperaturen gick upp då klockan ej stannades - enligt graferna ovan.

Kroppsfunktioner
När pulsbandet är inkopplat och du innan användande klickat in dina personliga data (behövs bara göras en gång) så kan du sedan få fram uppgifter som HR, EPOC, Energy, Respiration och R-R. Själv så är jag inte så insatt till fullo i vad alla dessa begrepp innebär. Men grafen nedan tolkar jag som hjärtats ansträngning.


Som ni ser, att gå över Pyrenéerna var till största delen Moderate - vilket kan bero på att vi periodvis höll relativt låg hastighet i uppförsbackarna. Vidare så ingår lunchrasten i siffrorna då mätningen inte sattes på paus. Men denna vandring är varken träning eller tävling. Däremot så funderar jag på att bege mig ut i skogen i närheten där jag bor med vikter runt smalbenen och gå i tuff terräng - för att tvinga upp pulsen. För det är en typ av träning jag behöver. Se även Exempel 3 nedan.


Exempel #2 Waypoints
På min andra dag längst pilgrimsleden valde jag att använda en annan funktion som Suuntos Ambit har, nämligen möjligheten att ta sk. Waypoints. Detta är att man låter klockan insamla information med sin GPS och koordinaterna sparas i klockan. När man tankar ner data till www.movescount.com så laddas inte dessa data ner, de finns kvar i klockan.

Nedan visas vilka koordinater som jag hämtat från klockan. Klipp och klistra in dem på denna sida, så kan du få se var jag befann mig.

43.00824 , 1.31927 - kl. 9:40
42.98966 , 1.35519 - kl. 11:03
42.97911 , 1.36907 - kl. 11:45
42.97997 , 1.38654 - kl. 12:34
42.96746 , 1.41888 - kl. 14:22


Exempel #3 - Cykling på gymet
Ambit är inte bara en klocka som passar mig när jag vandrar, pulsbältet är en mycket eftertraktad funktion som jag gillar mycket. För jag cyklar en del på SATS, inte i klass utan själv och då är det viktigt att kunna ha kontroll på hur mycket jag anstränger mig - så att jag får effektiv träning. Jag har nämligen märkt att pulsmätaren på träningscykeln har svårt att genomföra en bra mätning ju längre tid det går, då svett kommer mellan handtagen och händerna. Därför är pulsbältet perfekt!

Summering från Movescount.com
När man laddat ner sin träning från klockan så försvinner informationen och finns nu endast sparad på din profilsida på www.movescount.com. När du väljer att titta på en bestämd aktivitet presenteras en summering längst upp.


Fördelning av kroppens ansträngning. 
Här måste jag lära mig mer om vad som är en "bra" träningspuls, kanske ha lite kontakt med en personlig tränare. För jag vill träna och stärka min kropp. Och Ambit är ett väldigt motiverande hjälpmedel. Att kunna följa sin puls i realtid på gymet är mycket bra och så klart den avgörande funktionen, men att också få fram grafer i efterhand över min kropps aktivitet gör mig lyrisk.

Gör en enkel jämförelse mellan hur mycket jag ansträngde mig på cykelpasset och vandringen över Pyrenéerna i början av inlägget.


Frågorna 
Så här efter att ha använt Suuntos Ambit i såväl träning på gymet som på vandring i Spanien ska jag försöka ge svar på de frågor som sattes upp. Samt ge några allmänna kommentarer.

  • Är klockans funktioner lätta att förstå? 
Svaret blir absolut "ja". Det enda som jag kan rekommendera är att pröva sig fram, för det finns så många funktioner att det kan vara lite svårt att hålla isär allt till en början. Och det kan vara bra att bestämma sig vilka funktioner man ska använda och vilka siffror som intresserar dig. 

  • Uppfyller klockan de behov jag har? 
Svaret blir "absolut". Som friluftsmänniska på lite över medelnivå och som utövare av friskvård till husbehov finns allt jag kan tänkas behöva. Och när jag utvecklas mer inom något av områdena kommer Ambit att finnas där med de funktioner som så kan komma att behövas. 

  • Är klockans funktioner tillförlitliga? 
Svaret blir "ja". Har jämfört höjdmätare och promenerat avstånd mot andra källor. Har av erfarenhet uppskattat min hastighet när jag går och tittar på klockan. Samt att jag jämför pulsmätaren mot träningscykeln på gymet. Allt fungerar riktigt bra. 

  • Vad blev jag mest imponerad av? 
Svaret blir "Movescount.com", denna personliga sida på Internet är en samlingsplats av data och ett mentalt fokus som är en källa till inspiration. 

  • Är Ambit värd sitt pris? 
Svaret blir "ja". Klockan är ungefär dubbelt så dyr som min vardagliga klocka, men den otroliga kraft som den besitter gör den värd priset - om du är en aktiv person. Mitt tips är att dra ner på andra saker, köp Ambit och öka din träning och tid ute i naturen. Ditt liv blir bättre, om du anstränger dig lite - att bara köpa klockan räcker inte.


Vill du se mer om i vilken miljö som klockan provades, så är du välkommen att läsa min min reseberättelse om vandringen längst pilgrimsleden El Camino de Santiago.

Om du läst och gillar detta inlägg; sprid det gärna via Googe+ eller Facebook. Tack på förhand. Kommentarer uppskattas mycket.

9 kommentarer:

  1. Hej! Efter att läst din recension så tog jag en sväng förbi Addnature och köpte en Suunto Ambit på väg ut i skogen en vecka. Laddade den ca en timme i bilens USB uttag och sen var det bara att köra. Grymt lätt att förstå och komma igång med! Jag är kanonglad att jag gjorde det då det är den helt klart bästa outdoorklocka jag testat. Faktiskt bättre än alla gps'er med om man bortser från avsaknaden av grafisk karta ;)

    Nu har det gått några veckor och ambiten har varit med på tätning, skogsvandring, fjällfiske osv. Fantastiskt pålitlig och skönt att lägga in en POI där tältet/bilen står så det är lätt att hitta tillbaks om något skiter sig. Batteritiden är fantastisk.

    Enda negativa är att svarta färgen på boet nöts väldigt snabbt vid normalt användande.

    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Hej Jonathan,
    tack för din feedback - det betyder mycket att du skriver. Ska försöka fortsätta och utvärdera produkter fram över.

    Men jag kan bara hålla med, Suunto Ambit är otroligt bra och jag har den med mig så fort jag vandrar, cyklar MTB eller tränar kondition på gymet - älskar pulsklockan.

    Hoppas att fler lämnar kommentarer. :-)

    SvaraRadera
  3. Hej, verkligen bra läsning =)

    Altimetern, jag undrar hur ofta du kallibrerade den på din vandring? För här hemma kan jag kallibrera den, sen 12 h senare så är jag 30m över . Även fast vädret är stabilt. Känns inte alls tillförlitlig =(

    SvaraRadera
  4. Hej Kay,
    tack för bra gensvar. Hoppas du tar tid och läser utvärderingarna om andra saker också. Följ gärna bloggen genom att lägga till dig via Google Friend Connect (se högra sidan).

    Altimetern - en sak med Ambit som jag inte har full kontroll på. Själv "litar" jag inte på den längre än en vandringsdag, jag har för lite erfarenhet av mycket den påverkas.

    På min vandring i Spanien så satte jag in "höjd över havet" som referens. Höjden hittades lätt i guideboken.

    Hemma i Sverige kontrollerar jag "lufttryck vid havsnivå" på SMHI:s hemsida på morgonen och skriver in det.

    Vilken metod tycker ni är bäst?

    Ps:
    Tycker att höjd borde vara info som man borde kunna få via gps:en. Om de vet var man är, finns inte höjddata sparad? Men det drar kanske mycket extra batteri?

    SvaraRadera
  5. Hej Igen. Om man läser manualen så förklaras en del. Höjdmätaren använder man när man rör på sig då den visar en förändring i lufttryck utryckt i höjdskillnad. Om jag inte misstar mig så reagerar den på väldigt små skillnader (som det är i skillnad på lufttryck +-10m) och det är mindre än den visar som skillnad i t.ex. barometerläget där så små skillnader är ointressanta.

    När man är på samma plats längre tid så är barometerfunktionen den intressanta så vädret (och fisket ;) ) kan förespås. Det är även därför som AUTO läget växlar till höjd när man förflyttar sig :)

    SvaraRadera
  6. Hej tack för svar =)

    Jag tycker också höjd via gps vore super.
    Kalibrerade klockan innan jag stack till jobbet i dag 13.00. 28m ö havet. Kommer hem på kvällen 22.00 och då har den ändrat sig till 35m ö havet. Är det något man får räkna med.? Att kalibreringen bara håller sig kortare stunder, och man behöver fler referenspunkter.

    SvaraRadera
  7. Hej! utförligt skrivet! Efter att ha läst diverse och klämt på en hel del klockor har du nu övertygat mig! har en garmin forerunner 210 idag och nu är det dags att ta steget upp

    SvaraRadera
  8. Tjena!!
    Tack för din respons, vad skoj att du gillar det jag skriver samt att du berättar det. Är precis hemkommen från Paris - där jag så klart använt min Ambit. Så det kommer att finnas GPS-kartor i mina kommande inlägg om Paris. Håll ögonen öppna.

    SvaraRadera
  9. Efter fem år så gick mekanismen på laddnings-kabeln sönder i dag. Nu kan jag inte ladda min Ambit längre. Så nu blir det till att köpa en reservdel för att ladda klockan jag har, eller en ny klocka. :-)

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...