*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 4 februari 2013

Utvärdering av JOBO JIB4

Under vintern har jag nu haft en HD videokamera av märket JOBO JIB 4 hemma för att utvärdera den. Här kommer mina tankar om detta spännande lilla underverk. 

Efter att ha utvärderat ett annat märke som ligger i portföljen hos Focus Nordic fick jag frågan om jag ville pröva HD videokameran JOBO JIB 4. Detta var i slutet av hösten och min kalender var fulltecknad, veckorna gick och plötsligt sjönk temperaturen - snö och is låg på gatorna.

Min främsta aktivitet skulle vara att ha kameran på hjälmen och bege mig ut på min mountainbike. Detta har inte skett ännu, men jag har prövat kameran i andra aktiviteter. Återkom till bloggen senare i vår och se fler resultat. Detta är ett fritidsprojekt så saker får komma när det finns tid.

Själv så åker jag inte skidor eller liknande; så det blir inga häftiga filmer från backen. Men det finns andra som kan blogga om det; jag utvärderar alltid produkter och platser utifrån mitt egna liv. För alla är inte äventyrare på heltid och aktiviteterna varierar. Så låt oss nu se vad jag tycker om denna HD Videokamera.

Kameran - hur har jag använt den?
Under min resa till Colombia i början av åren fanns nästan alltid kameran i en av fickorna på mina shorts. Den är liten och stoppas lätt undan när den inte används. Vilken kan vara bra länder eller områden där man inte ska gå omkring och visa upp "fina saker".

Något som jag kom att använda var inställningen att ett tryck på knappen resulterar i tre fotografier efter varandra. Det är speciellt bra när man passerar något spännande med bilen. Här nedan ser ni två av de bilderna som togs från baksätet på bilen; en by med vackert målade hus samt en bild från Valle de Cocora.

Klicka på bilderna för att förstora dem.

Ska man låta barn använda den (eller vill vara säker själv) så är det att rekommendera att man ordnar en ögla som kan skruvas fast i kameran, det vore inte roligt att tappa kameran med man filmar sin omgivning från ett bilfönster. Du kan ju även ta videofilmer från bilen.

Spontant filmande. Musik pålagd i efterhand. 

Här ovan finns ett kort exempel på ett spontant filmande på semestern i Colombia. Det blir lätt skakigt när man håller i kameran. Så ska man filma kan det vara bra att ha ett fäste som sitter i bilen, eller att man tar ordentligt stöd. Detta är första gången jag editerar film och filmandet var bara ett spontant test. I framtiden kommer bättre resultat. HD kvalitén gick förlorad i arbetet, se dock filmen nedan för bästa upplösning.

Därtill kan det vara bra att tänka på att mikrofonen tar upp vindens brusande om du håller kameran utanför bilfönstret. I exemplet har jag lagt på passande musik.

Innan min semester vad jag och körde gokart och då är en JOBO-kamera mycket välkommen, det var  spännande att spela in loppet. Att sedan få se det ihop med sina vänner gör hela upplevelsen så mycket mer rolig. Det kan vara hackigt att se videon via bloggen, originalet ligger på YouTube. Välj kvalitet 1080 HD, för bästa resultat.


Ett lopp i sin helhet. Musik pålagd i efterhand. 


Kameran - är den något att ha?
Mitt användande av kameran har varit lite för begränsat för att jag ska vara helt nöjd inför denna utvärdering. Det har funnits så många fler aktiviteter där kameran passat bra att använda, men som av olika anledningar inte blivit av.

Betyg som kan utdelas på frågorna är "Nej", "Nja" och "Ja".
  • Är kameran lätt att använda?
Svaret blir "Ja". Det är enkelt att bläddra ta bilder samt starta och avsluta videofilmandet, och det även när kameran är i sitt vattentäta skydd. Att bläddra bland tagna bilder och videor är inte svårt, det kräver bara att man tänker efter lite. Ett tips är att rensa kameran vart efter du sparar ner på en hårddisk, färre filer medför att det är lättare att orientera sig.

  • Uppfyller kameran mina behov?
Svaret blir "Ja". Som amatörfotograf och friluftsmänniska då duger den utmärkt. Till våren kommer jag att filma när jag cyklar mountainbike i skogen. Jag har redan tagit videofilmer när jag åkt gokart, åkt genom vackra landskap med bil på semestern samt färder i såväl linbana som rápidos i Parque Nacional del Cafe i Colombia.

Kameran har ett stort utbud av fästen och andra tillbehör. Du kan lätt ha kameran säkert på din hjälm, gokartens ram, bilens instrumentbräda osv. För mig har kameran funktioner som täcker alla mina behov, och sannolikt även framtida.

  • Är kamerans funktioner tillförlitliga?
Svaret blir "Ja", med förutsättningen "Utifrån mina behov". Om den ska användas under mer extrema situationer kan jag inte uttala mig. Är det någon som vet hur tillförlitlig kameran är under t.ex. kyla och filmande i det vattentäta skalen - kommentera gärna.

Det som jag tänkt lite på den senaste tiden är hur mikrofonen fungerar. Jag kan inte uttala mig om den tar upp ljudet bra eller inte. Filmade någon gång från ett öppet fönster i en bil, det var en del brus från fartvinden - men då detta är helt nytt för mig så har jag inget att jämföra med. Lämna gärna en kommentar om du har erfarenhet.

  • Vad är jag mest imponerad av?
Det jag främst gillade var möjligheten att välja mellan två olika moduler att sätta fast på kamerans baksida. Om man vill ha kameran på hjälmen vid t.ex. slalom är det perfekt att koppla till det extra batterier. Medan om man tar filmer på BMX-cyklister som gör trick är modulen med skärmen ett måste; då kan man verkligen se vad som filmas och på plats tillsammans spela upp filmen direkt. Bra lösning!!

  • Är kameran värd sitt pris?
Så svaret blir nog "Nja". Enligt Pricerunner så kan man köpa denna version av kameran från ca 2.200 kr som billigast. Till detta vill man ju ha ett ordentlig minneskort.

Det är rätt mycket pengar ändå för en andra kamera, jag har ju redan en PENTAX som jag använder. För mig är kameran från JOBO något som kommer att användas begränsat, då jag inte gör så många aktiviteter som är i behov av dess funktioner. Därför är den kanske inte värd sitt pris för mig, inte för att den är dyr utanför jag inte använder den så ofta.

Slutord
Till slut kan jag säga att det har varit skoj att utvärdera denna produkt, även om det nu skedde på vintern som inte riktigt är en säsong som passar mig. Tycker dock att JOBO JIB 4 har en potential om man är intresserad av aktiviteter med action, blir många timmar av skoj. Med ett enkelt redigeringsprogram för videos och t.ex. YouTube så kan man sedan skapa roliga filmer och sprida dem till sina vänner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...