*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 17 juli 2011

Europeiska Vandringshelgen (Aktivitet)

Det är Europeiska Vandrarhelg i september. Och som ny medlem i Svenska Turistföreningen (STF) så har kretsen i Stockholm bett mig att hålla i ett evenemang. Så söndagen den 11 september håller STF:s stockholmskrets en vandring söder om Stockholm. 

En 12km lång vandring mellan Paradiset och Lida Gård. Njut av att komma ut i naturen och röra på dig. Vi skyndar inte, men ett snitt på ca 3km i timmen inklusive pauserna under dagen är att föredra.

Kraftiga skor och regnjacka är ett måste. Ta med en frukt eller nötter för första pausen, samt en lätt lunch till senare. Vatten ska inte glömmas (minst 1 liter) och sittunderlag är mycket bra att ha. Det kostar 20kr som medlem i STF, och 40kr som icke medlem.

Det finns ingen obligatorisk anmälan, men berätta gärna om du kommer. Du kan skriva en kommentar i tråden, du kan e-posta mig på bloggens mail eller anmäla dig på Facebook.

Mötesplats
Vi träffas vid busshållplats för buss 709 vid Huddinge station (intill pendeltåget), för att sedan ta bussen till hållplats Bruket. Bussen avgår 09:05 så se till att vara i tid. Därifrån är det 20-30 minuter att gå till startplatsen - Paradiset. Vi borde vara framme i Paradiset kring 10:00.

Klicka på kartan för att göra den större. 
Vandringen
Vid Paradiset finns enkla toaletter och bord. Vi sitter ner och pratar ett tag. Jag går igenom vandringen med de deltagande. Om det kommer upp frågor om vandring, utrustning, mat eller bra vandringsleder  i Sverige, Skottland eller Italien så delar jag gärna med mig av erfarenheter. Och inte minst, vi alla tar gärna del av andras kunskaper.

Efter en ungefär timmes vandring tar vi en paus vid Kärrsjön, där en medhavd frukt eller smörgås ger extra energi. En paus på ca 15 minuter. Sedan kommer en grusväg som är lite av en transportsträcka i en halvtimme, innan vi åter kommer in i skogen och kan njuta i ett lägre tempo.

Två timmar efter start är vi vid vindskyddet norr om Fd Kvarnsjön. Här slår vi oss ner för 30 till 45 minuters lunch. Lite varm soppa i en termos kan kanske vara bra mat att ha med sig.

Efter lunch får deltagarna själva bestämma om de vill skynda till Lida Gård i ett högre tempo eller ta det lugnt. Som ansvarig för evenemanget kommer jag att gå med de långsammaste om de så önskar. Men om det finns några som vill skynda, så kan vi dela på gruppen efter lunchen.

Välkomna,
Mattias

Efter vandringen
Väl framme i Lida gård tar man buss 721 till Tullinge station, och kan ta pendeltåget hem. Bussen går sporadiskt, jag siktar på att ta bussen 14:25. Nästa buss går 16:25.

Om det finns tid kan vi gå upp till Lida Värdshus och ta en kopp kaffe. En smörgås med brieost och salami kostar 50kr, de andra är biligare. En kort genomgång av upplevelsen, jag tar gärna emot feedback och förslag på nya aktiviteter som STF Stockholm kan ordna fram över.

1 kommentar:

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...