*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 3 juli 2011

Dolomiterna - dag 5

Näst sista dagen på äventyren i Dolomiterna. Den inleds med en lång sugande promenad till kabinbanan i S:t Christinas östra delar, som tar oss upp till Col Raiser på 2.107 meters höjd. 

I dag var det en kortare och enklare vandring. Vi gick helt enkelt moturs runt platån med en paus vid Troiers Hütte för lunch. Och där var jag helt enkelt tvungen att prova på Kaiserscharrn (eller som vår guide Mattias alltid försvenskat kallade den "Kaiser-smarren" - som något smarrigt för kejsaren). Och jag kan bara ge denna rätt ett mycket högt betyg.

Det enda problemet är, ska du gå annat än nedför berget efter lunch så dela en portion med någon annan. Man äter ju en blandning av pannkaka och sockerkaka.

En härlig vandringsdag, gillade molnen mellan bergen. 
Ok, ni har väntat länge. Vad vore en resa till Dolomiterna utan en bild på en Edelweiss? Vi såg den flera gånger på vandringarna under veckan. Knappast den mest inspirerande blomman, men det var skoj att få se den.

Är man intresserad och kunnig om blommor, så kan jag absolut säga att platåerna och dalarna är fulla av en blomsterprakt som sällan skådas i Sverige.

Men det fanns även djur.


Hästarna nafsade i våra ryggsäckar och efter våra händer. 
Murmeldjur - feta små rackare som nyfiket tittade på oss

På vägen ner tillbaka till liften missade vi en väl markerad stig, så det var bara att gå tillbaka 10 minuter. Så regeln är; titta inte bara på skyltarna utan läs dem!

Men vi var snart åter hemma på hotellet. Mitt rum låg på femte våningen, det vänstra (öppna) fönstret allra längst upp på gaveln av hotellet är mitt rum. Så det var snett tak i badrummet - lite känsla av annex och Sällskapsresan II. Så det gör mig till Stig Helmer. :-)



Butikerna i byn hade dock stängt mitt på dagen så det blev en dusch och sedan passade jag på att ta bussen till S:t Ulrich - en by längre bort i dalen. Resan tar ungefär 20 minuter.


Det var riktigt skönt att komma iväg lite på egen hand, efter den så misslyckade utflykten dagen innan. Nu var inte S:t Ulrich så fantastisk som by, men det var härligt att få gå fritt på stan. Visst fanns det en del skoj butiker, men jag köpte inga souvenier eller presenter - kände mig inte riktigt på humör för det. Mamma fick dock ett kort skickat till sig. Visst fanns det bra friluftsbutiker, men de var inte speciellt billiga. Kyrkan i byn var dock en skön plats att vara på, lugnt och svalt.





























Väl hemma i S:t Christina han jag med att titta i butikerna. Lokala Inter Sport hade mycket billiga liggunderlag, fast inte i min storlek. Köpte dock en liten kikare (200g) för ca 180kr.

Som vanligt avslutas dagen med en 4 eller 5 rätters middag på hotellet. Och vem bara inte älskar att få efterrätter som denna - varje dag?

Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6]

2 kommentarer:

  1. Hej

    Fina bilder, spännande resan. Hur mycket kostar ung. 6 dagar på Dolomiterna? ( biljetter, mat etc)
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Köpte hela resan via Prima Travel, och det var 2011. Så jag rekommenderar att du besöker deras hemsida själv för att se deras priser. Om du vill ha samma upplägg som mig.

      Lycka till.

      Radera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...