*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 9 mars 2013

Vildmarksmässan 2013

Så var den då här - Vildmarksmässan i Älvsjö i Stockholm. Även detta år tillbringade jag några timmar med att titta på de olika utställarnas montrar, prata med folk och lyssna på föredrag. 

Bland den information jag plockat på mig under dagen i dag är foldern om Bergslagsleden och pilgrimsleden Munkastigen det mest spännande. Bergslagsleden är hela 280km lång. Och vad jag läst mig till än så länge är den mycket välordnad med vindskydd, tillgång till vatten och ved mm. Munkastigen är 96km lång och går mellan Riseberga klosterruin och Birgittakyrkan i Olshamar.

Jag gick också på ett föredrag som skulle behandla Pilgrimsvandring på mässan; men det var en besvikelse. Av den avsatta tiden på 30 minuter pratade han bara 15 minuter. Berättade om pilgrimshotellet och att han själv suttit två månader i fängelse för att ha korsat nationsgränser utan tillåtelse nere i Himalaya (or what ever).

Ingen tid användes till att diskutera vad det innebär att pilgrimsvandra i Sverige som svensk - troende eller icke troende. Inte heller visades kartor, efter han pratat har jag fortfarande ingen aning om var hotellet för pilgrimer ligger. Inte heller har de någon information om pilgrimer eller pilgrimsleder på sin hemsida - som ligger under South Lapland.

Mitt intresse för pilgrimsvandring har ökat och jag vill försöka definiera för mig själv vad det är jag gör och varför. Är man praktiserande troende så finns det många (ofta katolska) sällskap, grupper och regler kring att vara pilgrim. Men om man är icke-praktiserande, vad innebär det då att vara pilrim? Det gäller att finna en identitet, vilket diskuteras vidare i bloggen.

I en annan monter så pratade jag med en kille om att semestra i Skåne. Och Skåneleden är en vandringsled på hela 1.000km - som är uppdelad på 5 leder och 80 etapper.

Besökte självklart montern för Prima Travel, pratade lite med dem och deras potentiella kunder. Då jag rest på flera destinationer så kunde jag ge råd och tips till besökare i montern. Vill ni veta mer klicka här; Skottland, Val Gardena och Pilgrimsvandring i Spanien. Men jag måste (åter igen) säga till Prima Travel - ta en dator och en stor skärm till mässan, visa upp bilder från era resor. Montern ser väldigt tom ut. Ni kan bättre, ni är bra!!

En annan monter jag gillade var den som tillhörde Mästerfoto. Här pratade jag med en kille länge och väl, innan jag deltog i deras tävling. Skulle jag vinna tävlingen så vore deras fotoresa till Tjernobyl en helt otrolig upplevelse. Annars är deras Foto & Skrivresa till Mallorca något som lockar, att få utveckla kunskapen i skrivande av reseberättelser vore bra för mig som bloggare (och jag skriver också litterär text).

Montern för Mästerfoto. 
Pratade även med en kille vid montern för Suunto, där han stod och tittade på deras klocka av modellen Ambit. Så jag gav honom tipset att titta in min utvärdering av klockan, han fick ett visitkort.

Vidare var Naturresor Annelie Utter en ny intressant bekantskap; de organiserar flera olika resor som alla uppfyller kraven för ekoturism. Resorna verkar dock vara rätt exklusiva, du får nog lägga ut 40.000 - 60.000kr per person och då ingår kanske inte flyget till landet där äventyret sker.


Förutom två drickor, en macka och en kokt korv köpte jag bara en enda sak på mässan. En karta över Västra Mälaren från Calazo. Den ska vara underlaget för en kommande vandring mellan Bålsta och Enköping, som just nu planeras.

Betyget för mässan 2013 blir lite ljummet. Jag gjorde inga stora fynd, och det fanns inget som riktigt fick mig att tända på alla cylindrar. Men mässan blir inte bättre än jag min egna ansträngning, det fanns massor av föredrag som jag inte såg - några lät väldigt bra.

Men visst fanns det källor till inspiration. Vem vet vad som kan hända under semestern i sommar, kanske besöker jag något av de områden som jag fick information om i dag. Vildmarksmässan 2012 och 2011.

1 kommentar:

  1. Åh så trevligt det låter , själv skulle jag vilja vandra och resa i Australien . Skulle även vilja göra pilgrimsvandringar i Sverige , ja det är mycket man önskar göra,
    Planerar och funderar

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...