*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 22 december 2012

Stockholm Filmfestival 2012

Stockholms Filmfestival 2012 slog upp sina dörrar, så tre kvällar i November blev till filmkvällar. Efter att ha sett The Magic of Belle Isle som var öppningsfilmen med en av sponsorerna valdes det ut två filmer från listan. 

Redan förra året var jag på Stockholms Filmfestival och såg tre filmer. Traditionen höll i sig - så här tänkte jag kort berätta om filmerna. Bilderna kommer från IMBd.


Jag vill tacka livet (Violeta sa fue a los cielos)
Det här är en film om den chilenska sångerskan och folkmusikern Violeta Parra. En dramatisk, tät och sorgsen berättelse om hennes kamp för indianerna i Chile. Filmen är lite för tung för mitt tycke, men det är en tortilla med mustig smak av kulturhistoria.

IMBd: läs mer. Mitt betyg 6 av 10.


Beasts of the Southern Wild
Levandes i träskmarkerna måste lilla Hushpuppy klara av både en supande pappa och det ständiga hotet av ännu en storm och översvämning. En film om människans kamp mot naturen och kärlek till varandra, allt i ögonen på en 6-årig flicka. En mycket visuell film som suger sig fast.

IMBd: läs mer. Mitt betyg 8 av 10.


The Magic of Belle Isle
Den gamle bittre nu rullstolsbundne författaren hamnar ute på landet där han träffar den skilde mamman med sina tre barn. Överraskningarna i filmen är ... noll. Filmen är gullig och Morgan Freeman är en bra skådespelare, men det är för sött och för uppenbart.

IMBd: läs mer. Mitt betyg: 5 av 10.


Att gå på festivaler, mässor, föreläsningar och möten av olika slag är en aktivitet som jag starkt rekommenderar. Det ger nya perspektiv. Försök att se filmer som du i vanliga fall inte skulle se, de kan förvisso vara helt "kass" men också överraska stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...