*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 18 september 2014

Konflikter ritar om resekartan

Världen ändras och vi med den. Egypten var väldigt populärt innan militärkuppen, och nyligen påverkar utbrottet av ebola i västra Afrika turisternas resande.

Världen ändras ständigt, det är en del av vår civilisation, vilket också påverkar hur vi reser. I en artikel i DN (2014-09-15) beskrivs hur vi förändrar vårt resande när det händer något exceptionellt, men också hur snabbt vi glömmer. Det är lätt att titta åt ett annat håll när solen skiner och det är billigt, man bortser från faror, övergrepp och sociala oroligheter.


Men enligt tidningen Metro så är 88% av svenskarnas resor inom Europa, så vi reser oftast inte så långt bort. Favoriten (flest besökare) är Danmark vilket inte är mitt eget förstahandsval. På 10-i-topp så har jag varit i alla, förutom Turkiet och Danmark. Och jag måste säga att Turkiet lockar mer.

Mitt resande summeras med #beenapp; jag har besökt 7% av Världen och 24% av Europa. Inte så mycket egentligen, men i år hoppas jag att fylla på med två icke-europeiska länder genom en jobbresa och en julresa.

Annars så skulle jag gärna besöka Estland, Irland, Wales och Österrike.


Rätt enkla resmål att ta sig till inom Europa, de passar bra för helgresor. Nästa år borde jag kunna fylla på med några nya länder. Att åter åka till platser jag varit på är inte så prioriterat, även om det finns en hel del som man inte upplevde första gången.

Nog skulle jag vilja se pyramiderna vilket jag inte gjorde första gången (såg dock Karnak mm) jag var i Egypten, samt snorkla i Röda havet igen.

Varför inte åter åka till Thailand för att kunna klättra mer samt rida elefant i djungeln, som jag missade när jag blev sjuk och låg hemma i någon dag.

Men trots att det finns mer att uppleva, länderna lockar inte - de känns obekväma. I alla fall Egypten. Länderna har lite av dåliga vibrationer för mig efter mina första besök; ingen lust att återvända på lång tid.

De nya favoriterna för oss svenskar är enligt Metro bl.a. Kap Verde och Kanarieöarna. Och dit vill jag själv verkligen åka, två veckor charter vore en dröm. Värme och pool, men också möjligheter till riktigt bra vandring i bergen.

Vad har du själv för erfarenhet av länder dit du skulle tveka att resa igen? Är det brottslighet, sociala oroligheter, sjudomar eller annat? Skriv gärna en kommentar.

2 kommentarer:

  1. Trevligt att jag ser att du har Wales med på din önskelista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vill väldigt gärna vandra längst Wales Coast Path, så om chansen finns fram över så kommer jag till Wales.

      Radera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...