*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 27 juli 2013

Vandra Bålsta till Enköping, Dag 1

Sedan många år har jag velat vandra nordöst om Mälaren, denna sommar gjorde jag slag i saken. Tillsammans vandrade vi mellan Bålsta och Enköping, en sträcka på c:a 48km under två dagar.  

Det var få platser med skugga.  
Äntligen var det dags igen - jag och Markus träffades för att göra en av våra sällsynta vandringar med övernattning ute i det fria. Vi startade vår vandring ca 12:00 vid stationen i Bålsta. Lördagen var en mycket varm dag, med upp mot 25 grader i skuggan. Just därför hade jag valt att gå i mina trekking-sandaler.

För några år sedan var jag och en kompis ute och cyklade under två dagar. Det var ett otroligt roligt äventyr, och denna dags vandring var att gå en del av den sträckan vi cyklade - fast i motsatt riktning.

Dag 1: Vandrar Bålsta till Grillby
Vår plan var att vandra i en ganska bra takt längst vägarna ut från Bålsta och ta pauser där det passade, för det fanns inga andra planerade stopp än den gamla tågbron när vi går över en del av Mälaren som sträcker sig upp mot norr. Men det visade sig ganska snart att det var rejält varm. Så jag passade på att köpa en kall läsk innan vi lämnade Bålstas tätort och gick över motorväg E18.

Euroshirm trekking-paraply hängande på ryggan.
I början är det mycket gående längst vägar med en del trafik, och asfalten tär en del på fötterna. Ett annat problem som vi snart fick klart för oss var att det fanns väldigt lite skugga längst vägen.

Vi hade dock bägge tänkt till och hade med oss varsin keps. Jag bar mina solglasögon när det var som värst.



Vidare hade jag med mig mitt trekking-paraply, i händelse av extrem hetta och brist på skugga så skulle jag också kunna använda det som skydd mot solen. Mitt tips blir att om ni vandrar en riktigt varm dag i ett område som detta, ta en paus när ni hittar skugga och drick vatten. Det öppna landskapet är underbart vackert - men också farligt med sin brist på skugga.

Första dagens vandring.  
Det finns väldigt få bra och naturliga rastplatser längst den väg vi tog, det blir till att sätta sig ner där man har möjlighet. Och jag drog mig till minnes att området kring bron inte var så bra - så ungefär 2km innan satte vi oss i skuggan på två platta stenar mitt på "vägen" där soltörstande gick till och från den lokala badstranden.

Förstorad del av vandringen, Bålsta fram till den gamla järnvägsbron.
Åter till denna enorma ek, var 4 år sedan jag passerade senast. 
Som vanligt hade jag min Ambit på armen, jag bara älskar att kunna logga mina vandringar med dess GPS. Färgen i förstoringarna är hastigheten, orange är att vi går snabbt och grönt är stillastående. Som ni kan se, vi gick lite fel två gånger - klicka på bilderna och se om du kan hitta dem. 

Förstorad del av vandringen, järnvägsbron till Grillby. 
När man går med fokus på ett mål så är det ibland lätt att glömma se på det som man har omkring sig. Här tar min polare Markus ett fotografi över den väg vi precis vandrat. Det är ett bra tips, stanna upp och titta bakåt där du varit.


Vid det här laget var i alla fall jag trött, hettan hade gjort mig rejält mör. Jag började att dra fötterna efter mig, och nu kunde jag känna av att mina "nya" sandaler inte bara skulle vara så barmhärtiga mot mig. Och det trots att jag gick i tjocka vandringsstrumpor.

Tempo i Grillby - det är där ni ska handla!!
Vi hade ett viktigt mål denna dag och det var att nå Tempo i Grillby innan de stängde för kvällen. På slutet kändes det mycket stumt och vi undrade om det skulle vara möjligt, men plötsligt var vi utanför butiken. Med trötta ben gick vi in och tittade efter vad som lockade - och för mig så lockade det mesta.

Vi köpte vatten - och då icke kolsyrat vatten. För tänk på att vi ska också laga mat. Undrar hur gröten till frukost nästa dag vore att kokas på kolsyrat vatten?! Jag köpte också en läsk, annars så åt vi yoghurt, glass och en frukt var om jag minns rätt.

Efter att ha pratat med de två damerna på Tempo gick vi ut och satte oss på marken, med ryggen mot väggen och bara vilade. Vi hade nått vårt mål, men ännu inte hittat var vi skulle sova för natten. Men innan vi gick vidare så var det dags för fotvård, jag satte på ett Compeed-plåster och bytte sockor för andra gången denna dag.

Men vi var inte klara - vi pressade oss vidare. Med tunga steg gick vi igenom Grillby och vidare ut längst vägen. Det var en underbar kväll men hungern och tröttheten gjorde det snart inte värt att gå längre, så när vi hittade en liten kulle i närheten av vägen slog vi upp lägret. Omkring nio timmar efter vi lämnat Bålsta hade vi gått 27,4km.


Ingen av oss är speciellt erfarna av att sätta upp en tarp, så det blev som det blev. Nästa gång ska vi tänka till lite mer, samt så ska jag se till att ha mer snöre med mig. Efter att ha värmt vatten på mitt gaskök från Primus så åt vi vår expeditionsmat. Dvs häll i varmt vatten i en påse med torkad mat, vänta och ät. Det är rätt gott efter en lång dags vandring, men trist i längden.

Sedan försökte vi sova ... det var rejält varmt, det var mygg och marken lutade lite väl mycket så vi gled av våra liggunderlag. Det fanns en del brister i planerandet och vi hade gått lite väl långt, vi var helt enkelt för trötta för att ta genomtänka beslut. Men till slut låg vi i ett halvsovande tillstånd ....

Vandring Bålsta till Enköping [Dag 1] & [Dag 2]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...