*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 21 juli 2013

SAS överlevnad

Under många år nu så har vi kunnat se hur SAS kämpat för överlevnad. De har drabbats hårt av att historiskt varit för inriktade på affärsresande. Samt missat möjligheten att ha långa flygningar till Asien, en position på marknaden som Finnair tagit i Norden. 

Själv följer jag SAS (Scandinavian Airlines) som företag i nyheterna, det finns något känslomässigt som får mig att gilla det. Kanske är det när jag var liten och fick följa med min pappa ut till Bromma. Där kunde vi står med en glass i handen och titta på när planen lyfte och landade.

Men nu är jag vuxen och minnet från Bromma är vagt, SAS måste nu prestera bättre i dag för att jag ska gilla dem. Och det handlar inte för mig om att dumpa priserna till nivåer som Ryanair, utan att det ska vara rimligt pris och bra service. När jag flyger så vill jag att det ska kännas bra. Att flyga är en upplevelse.


Hur ska de då klara av detta? Det finns två sidor av myntet; intäkter och kostnader. Om färre flyger och de inte kan ta de priser som de vill ja då måste de minska kostnaderna. Och i DN (2013.07.10) kan vi läsa om hur det nya kollektivavtalet slår hårt mot personalen.

Hur skulle du själv må om bland annat dessa förändringar?

  • Timlönen sänks från 150kr till 140kr, en sänkning på ca 7%. 
  • Löneförhöjningarna för 2013 och 2014 uteblir. 
  • Maximal arbetstid per dag höjs från 10,5 till 13 timmar. 

Och detta är bara några av förändringarna. Jag gillar SAS känslomässigt sedan barndomen, även tidigare sökt arbete där som analytiker och är generellt intresserad av flygande. Nu så har jag även skaffat ett SAS Eurobonus MasterCard, så jag ska flyga mer med SAS i framtiden. Hoppas verkligen att det går vägen för SAS för de måste prestera för att lyckas och bardomens vaga minnen kan inte hålla företaget under vingarna längre. En lösning som diskuterats förut är att Lufthansa köper företaget, det kan kanske vara en lösning?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...