*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 21 oktober 2013

Respektera natur och kultur

Respektera naturen - att passera ett område utan att lämna bestående spår måste vara en övergripande inställning för friluftslivet. Att som en grupp vandrare i USA-delstaten Utah förstöra klippformationer i ett naturreservat är helt förkastligt.

Försöker dra mig till minnes om jag själv gjort bort mig och lyckats lämna bestående skador i naturen någon gång. Som liten kan jag ha huggit ner ett litet ungträd med en yxa intill älven där jag och pappa var och fiskade, det har jag ett vagt minne av. Så markägaren skulle nog blivit upprörd. Men det är inte bestående skada.

Som vuxen har jag klättrat på gravrösen, gått i känsliga våtmarker, besökt tempel i Egypten samt andra platser runt om i världen. Men aldrig har jag råkat skada något, för det gäller att ha förståelse för det vackra och ömtåliga.

Goblin Valley, bild från parkens officiella hemsida. 
Men i DN (2013.10.19) finns en artikel som tar upp om hur tre män i USA-delstaten Utah som besökte Goblin Valley State Park. Där förstörde de medvetet de formationer i sandsten som skapats under miljontals år. Och de la upp sitt beteende på Youtube.


Att tre vuxna män beter sig på detta sätt känns bara sorgligt, de är inte friluftsmänniskor i harmoni med naturen. De är tre moderna pajasar som tycker att det är deras rättighet att göra vad de vill. Är de ens bättre än de fanatiker som i Afghanistan sprängde statyer av Buddha? Att förstöra för skoj eller att medvetet utplåna kulturarv - det är så sorgligt och ett tecken på dålig förståelse.

Så låt detta inlägg vara en påminnelse om hur känslig naturen kan vara, ta hand om den så att den kan upplevas av andra efter dig. Och låt nu världens kulturminnen finnas kvar. Att försöka konservera allt för framtiden går inte, men att medvetet förstöra känns fel - även om ens egen ideologi inte stämmer överens med objektet man förstör.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...