*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 11 september 2014

Klarar du flyg-språket?

Kanske är du en van resenär som flyger en del; men hur är det med dina kunskaper i "flyg-språket"? Jämför dig med ca 125,000 andra, i ett test hur bra du kan uttryck från flygindustrin.  

Som ni vet så reser jag en del, och tror mig ha snappat upp en hel del av det språkbruk som används inom flygindustrin. Så när det fanns ett test på Expressen's hemsida, så var jag tvungen att pröva lyckan.



Och vad kan man säga? Jag fick 8 rätt av 9 frågor, mitt resultat bättre än 85% av de som svarat. När jag tog testet så hade 105 595 personer ett sämre resultat, vilket måste vara klart godkänt för mig. Kanske var det lite tur, kanske så kan jag faktiskt en hel del om "flyg-språket".

Det var som sagt nio frågor; frågorna 7 och 8 gissade jag lite på. Medan andra var jag helt säker på. Tycker t.ex. att fråga 9 om vad "F/O" är borde vara en säker poäng för alla som flugit en del och haft ögonen öppna i media.

Lämna gärna en kommentar om vad du tyckte om frågorna. Kanske har du några egna förslag om kluriga förkortningar och uttryck inom flyg- och resebranschen?

Kan du förkortningarna för några flygplatser? Att ARN är Arlanda är nog inte så svårt. Men vet du vad SJU står för? Klura på det och skriv gärna en egen fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...