*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 13 mars 2011

Vildmarksmässan 2011

I veckor har jag längtat. I lördags var det dags - Vildmarksmässan 2011. Under nästan sex timmar gick jag runt bland utställare med massor av spännande prylar och fantastiska tjänster mm. Här kommer mina reflektioner kring mässan och berättar även vad jag köpt. 

Klockan var tio minuter i tio, jag står i solen utanför Stockholmsmässan och njuter av solen - våren är verkligen på väg. Men snart kom mitt sällskap och vi var ett litet gäng som begav oss in på mässan. I år var det Båtmässan, Flugfiskemässan och Vildmarksmässan som gick parallellt - så det var upplagt för mycket folk.

Några bra tips
Mitt första tips är att man tittat efter hemma vad det är för något man saknar, innan man beger sig till en mässa. Sedan är det så klart bra att ha tittat efter vilka utställare det finns, samt i vilket monter nummer de är placerade. Så ta med papper och penna!!

Det finns så klart många utställare som man inte har en aning om, därför ska man vara tidigt på mässan - så man kan gå runt och jämföra. För att sedan slå till innan varorna tar slut. Det fanns i alla fall minst tre försäljare av hattar - och importörerna av Barmah var de bästa.


Ett annat viktigt tips är att man har med sig kontanter!! Och om man inte har kontanter, ställ dig i kön till bankomaten det första du gör, för jag lovar - kön kommer inte bli kortare. Det finns utställare som inte tar kort.
  • Tänk efter vad du vill köpa och ta reda på. 
  • Ta med papper och penna. 
  • Kom när mässan öppnar på morgonen. 
  • Jämför produkter, köp inte första bästa. 
  • Ta med kontanter, eller ta ut ur bankomaten direkt. 
Mitt absoluta tips är att köpa något från Alewalds på mässan. För då får man ett rabattkort, som ger en 20% rabatt på en vara (finns begränsningar) fram till 31:a maj.

På en del mässor finns det gott om dryck och ätbart som bjuds på bland montrarna. Även på denna mässa fanns det en del provsmak. Men att bära med sig en flaska vatten är aldrig fel - tänk på att ha en bra vätskenivå. Man måste också äta, om man ska gå en hel dag på mässan. Men att restaurangen tar 95kr för fisken, och då ingår inte bröd och sallad i priset!!

Reseföretagen
Vildmarksmässan handlar mycket om upplevelser, så det fanns ett antal reseföretag på plats. Många kände jag till, men det fanns också några som var nya för mig.

(Resa i Etiopien, från Pathfindertravels monter)

Friluftsfrämjandet hade en stor monter där de mest tycktes ragga medlemmar. Deras medlemskap startar och börjar i september. Men om man löste medlemskapet på mässan så skulle juni, juli och augusti 2010 ingå och sedan 12 månader - allt för det vanliga årspriset. Jag valde att inte bli medlem, även om den folder jag fick innehöll en hel del vandringar. Kände dock att de inte riktigt var det jag sökte.

Pathfindertravels var ett nytt företag för mig. Deras monter bestod av några fina fotografier, ett antal ställ med foldrar och två-tre personer som pratade med oss som gick förbi. Efter att ha tittat i såväl foldern som jag fick som på deras hemsida kan jag absolut säga - det här är ett företag som jag kommer att prova! De har många resor inom Europa, men också över hela världen.

Läs och Res är ett företag vars hemsida jag besökt tidigare. De är ett riktigt upplevelseföretag, där flera resor är riktiga äventyr som kräver mycket fysik. Pratade med en man i montern som tog upp en Great Himalyan Trail, en 28 dagar lång resa som inkluderade 21 dagars vandring. Företaget har inga resor i Europa. De hade ett erbjudande på mässan, på 14 olika resor hade de 1.000kr rabatt om man bokar innan 31:a mars.

Prylarna
Mässan handlar mycket om prylarna, och som jag skrev - det gäller att veta vad man gör för att kunna ta hem de stora klippen. Även om man bara sparar 20kr på ett par strumpor, köper du fem par så är det en hundralapp. Men självklart är det kanske en kikare eller ryggsäck där du kan spara mer pengar på. Tänk på vad du ska ha, jämför och slå sedan till - annars kan det ta slut.

Själv så har jag köpt kläder från CRAFT tidigare, det är bra prylar! Och de sålde underställ för 150kr per del, i stället för 300kr. Nu är det så att jag drog ut så länge på att köpa, att tröjorna han ta slut. Det var illa av mig, jag hade inte bestämt mig i förväg att jag skulle köpa ett underställ.

I stället fick jag nöja mig med ett bara köpa ett 1:a lagers långkallingar. Får helt enkelt ta och åka in till en butik och köpa en undertröja till fullt pris. För ett ordentligt underställs ska man ha, om man är en seriös vandrare.



Sörmlandsleden är så klart mig mycket kär. Det var bara dagar sedan denna nya bok lämnade tryckeriet, så det var ett måste att köpa denna direkt av företaget (deras böcker kan bland annat hittas på Naturkompaniet). Priset var 200kr, vilket innebar att man sparade en hundralapp. Fick även författarens autograf i boken. De tog bara kontanter!

Med denna nya bok så har jag fått möjlighet att läsa om sträckor som är bortom Gnesta, som var den sista sträckan som beskrevs i den folder jag köpt tidigare.
När man är ute och vandrar så är regn och starkt solsken två faktorer som påverkar en. Och då är en bra hatt välkommen. Efter att ha tittat hos tre olika utställare fastnade jag för denna - en Barmah. Den kostade 750kr och man fick även med en påse i tyg. För det finurliga med denna är att man kan vika ihop den. Importörens hemsida, och företaget i Australien.


När jag gick förbi en monter som sålde denna produkt (Fix Universal) stannade jag till. Här är en ekologiskt läder och skinn produkt som skyddar det man behandlar mot fukt mm.

Min tanke är att använda den på mina kängor och min nyinköpta hatt. Eller varför inte på mina snygga promenadskor som jag har till jobbet.

På mässan var priset en 100-lapp billigare än vanligt. Eller något i den stilen, har för mig att jag betalade 150kr. Och detta kommer att räcka i flera år. 
Till allt detta köpte jag också ett myggnät för 79kr av märket Lifesystems, det var kanske 40kr under priset i butik. Och efter att ha upplevt två vandringar där det periodvis var väldigt jobbigt, så var det absolut dags att inhandla ett nät. Det förvaras i en liten påse som lätt fästs på ryggsäcken eller bärs i en benficka. Nätet passar så klart djäkligt bra till hatten, brättet gör att nätet kommer ut en bit från ansiktet. 

I en av montrarna stod ett gäng "månglare" - de sålde underställ och softshell jackor i massor. Enligt deras information så kostade en jacka av märket "ICE 2033" endast 400kr, i stället för 1.600kr. Men då de hade ett så stort lager och märket var okänt blev jag osäker. Så jag gick iväg och googlade på märket, och det fanns nästan inga träffar alls!! Jag kunde bara hitta folk som sålde begagnat på Tradera mm, samt  en mässbesökare som köpt en jacka tidigare på mässan och nu skrivit en fråga om någon kände till märket. 

Det slutgiltiga betyget blir i alla fall högt för min del. Om jag haft med en vattenflaska och hunnit köpa en underställströja innan de tog slut så hade det varit riktigt bra. 

3 kommentarer:

  1. Den där mässan kanske jag ska gå på nästa år. Bra kläder behövs när man är ute och går med hund varje dag i alla väder.

    SvaraRadera
  2. Jag var också på plats på fredagen men blev personligen besviken. Det var första gången jag besökte mässan och hade förväntat mig ett större utbud av mer "ren vandring", kändes som att 65% var fiske och 45% vandring. Hade säkert målat upp en allt för stor bild men enligt många blogginlägg runt om på webben verkar det som att mässan minskar och minskar för varje år trots att intresser ökar och ökar..

    SvaraRadera
  3. Har också läst om att mässan minskar. Hade också fått för mig att utbudet skulle vara lite bättre, men jag uppskattade dock ändå evenemanget. Det fanns kap att göra, samt inspiration.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...