*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 15 oktober 2015

Möte med Suunto

Nyligen fick jag gå på en pressträff, journalister och bloggare fick komma och se nyheter presenteras inom flera olika varumärken. Så efter arbetet skyndade jag dit, med sikte på Suunto och Salomon. 

Som bloggare händer det att jag får inbjudan att komma på olika event, om det handlar om friluftsliv, träning, resor och livsstil för den urbane mannen - ja då kommer jag gärna. Tidigare i oktober fick jag en inbjudan att besöka ett showroom där 18 olika varumärken presenterades.

Ni som följer bloggen vet att det blivit mycket löpning den senaste tiden, samt att jag just nu håller på att lägga upp inlägg om min vandring i Spanien i våras. Så med det fokus i mitt liv just nu var det Suunto och Salomon som lockade mest.

Provar hur Suunto Traverse känns. :-)
Nu fick jag möjligheten att under 30 minuter prata med representanten från Suunto. Han gick tydligt igenom deras nya modell Traverse. En ny friluftsklocka vars hela tema är att fokusera på att vara lätt att använda och låta användaren att njuta av upplevelserna. Till skillnad från Ambit som är mer fokuserad på action sporter och löpning, fyller Traverse funktioner som behövs vid vandring.

Du kan t.ex. logga din vandring i förväg via Movescount.com och ladda ner den till klockan. När du sedan är i fält hjälper klockans gps dig att hålla dig enligt planen. En riktigt trevlig funktion. 

Om jag minns rätt sa han att det fanns tre klockor i Sverige just nu. En av dem fick jag bära under vårt samtal, och det jag märkte först var att armbandet var av ett mycket bekvämt material. Det var så viktigt för Suunto att få den kvalitet de ville ha, att de helt enkelt köpte företaget som tillverkade det plastmaterial de ville ha till sina armband.

Några andra intressanta egenskaper hos Traverse. Klockan har 100 timmars batteritid även om du använder gps. Du kan också trycka på en knapp och hela urtavlan börjar lysa, så att du kan använda klockan som lampa i situationer du behöver omedelbart jus

Den har också vibrationslarm, dvs om t.ex. om det sker ett kraftigt fall i lufttryck och dåligt väder är i ankommande vibrerar klockan för att varna dig. På så sätt kan du vara förberedd när stormen kommer. 


Kom ihåg att följa Vandringsman på Instagram, där får du det senaste inom alla möjliga områden. Här är bilden jag la upp samma dag som jag var på pressträffen.

Salomons utbud av skor. Hade dock inte tid att lära mig om dem. :-(

Nu var tiden tyvärr över, de stängde pressvisningen och jag hade inte möjlighet att prata med de som fanns vid Salomons bord. För jag ville verkligen prata mer om deras skor. Allt började 2014, när företaget jag arbetar på fick mig att springa Blodomloppet i Uppsala. Det kändes som en bra utmaning, och jag ville verkligen utvecklas.

Under 2015 så var jag anmäld till Blodomloppet igen, men stod över då jag inte kände mig helt frisk. Men jag har sprungit både Midnattsdoppet och Hässelbyloppet - två lopp på 10km. Nu vill jag verkligen utvecklas, och ni kommer att kunna läsa mer om det fram över  så att jag till att börja med kan komma ner under 60min på milen.

Men - nu fanns inte tiden att prata med Salomon. Det hade varit bra för mig att lära mig mer om vad man ska tänka på när man väljer löparskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...