*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 3 oktober 2015

Suunto Traverse - en ny klocka

Suunto lanserar nu "Traverse" - en ny friluftsklocka perfekt för vandringar. Den har mångsidiga funktioner för navigering, och nya funktioner för höjdmätning.

I det senaste nyhetsbrevet från Suunto berättar de om Traverse, deras nya friluftsklocka som kombinerar traditionella friluftsfunktioner med avancerad GPS/GLONASS-navigering. Höjd, vertikal hastighet och total stigning mäts noggrant med FusedAlti™, som kombinerar information från lufttryck och satellithöjd.


FusedAlti™ är något som intresserar mig. Som vana läsare av Vandringsman vet så gjordes en utvärdering av Suunto Ambit i maj 2012, efter att jag bl.a. hade vandrat i Spanien. Och en sak som jag hade funderingar på vad detta med att man måste mata in lufttrycket i klockan. Om det nu finns stöd med höjd-data från GPS så vore det en stor förbättring. Detta är något jag måste lära mig mer om.

Själv så har jag använt min Avbit i över tre år nu, och den fungerar oftast utmärkt vid både löpning och vandringar. Det enda som stört upplevelsen är att GPS:en ibland har tappat positionen. Så för mig är alla förbättringar på det området något positivt.

Planerna och drömmarna är många. Under 2016 hoppas jag fortsätta min vandring längst El Camino de Santiago. Kanske kan jag även komma iväg på en resa till Sydamerika och sedan hägrar Asien. Kanske kan jag ha råd att uppdatera till en Traverse? I så fall ska den så klart sättas på prov på dessa inte så hardcore-äventyr. Men det passar ju bra med vad som Petteri Hernelahti, Outdoor Business Line Manager på Suunto säger i nyhetsbrevet.

"Outdoor-äventyr innebar förr utmanande expeditioner eller klättring i höga berg. Med en ny generation aktiva friluftsentusiaster har det skett en övergång till mer tillgängliga äventyr som fokuserar på njutning och nya upplevelser."

Se mer av Suuntos Traverse Collection. Skulle jag köpa en, så skulle det så klart bli versionen som har ett orange armband. Riktigt snyggt. Amer Sport saluför ett flertal märken, bland annat Suunto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...