*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 3 december 2013

Lucka 3: 2013 - Årets julklapp

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden. 

I den tredje luckan så tar vi upp HUI Research (tidigare Handelns utredningsinstitut) och den produkt som de utnämnt till Årets julklapp 2013 - Råsaftcentrifugen. Men som lite intresserad av mat och dryck så har jag redan en maskin som gör juice.

Motivering lyder: 
Årets Julklapp tar fasta på den kombinerade mat- och hälso-trenden där allt fler vill laga kvalitativ mat från grunden. Det är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälso-medvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck. 



Jag har själv köpt en JuiceMaster från Wilfa för ca ett år sedan. Och det är en produkt som jag verkligen kan rekommendera; speciellt då det är en juicepress med en keramisk kvarn och inte en centrifug. Kvarnen är en kall process som pressar ut saften ur grönsaker och frukt.

En centrifug låter mer och har en process som vissa ogillar; den sägs värma upp juicen och därmed förstöra näringsämnena. Men jag vet inte om det är sant eller inte. Här kommer några tips.

  • Päron och banan mosas lätt och skapar en sörja, som inte går igenom maskinen utan bara runt-runt i kvarnen. 
  • Lägg gärna i hårda frukter/grönsaker sist, det skapar en fast substans som rensar maskinen och får ut all juice. Morötter är riktigt bra. 
  • Använd inte frysta små bär, som svarta vinbär. De ger ingen juice. Använd dem till smoothies i stället, där används de mycket bättre.   
  • Om du använder mycket äpple så kommer juicen att bli grumlig och lite brun med tiden, det är en reaktion med luften. För att reducera detta, se till att ha med apelsin eller citron.  
  • Om man lägger frukterna i kylskåpet innan man pressar dem, så blir juicen kall redan vid pressning. Annars kan man ställa juicen i kylskåpet, men tänk på att den ska drickas så snart som möjligt efter pressning - då är smaken som bäst. 

Och så här enkelt är det att göra juice för två personer. Ha en ren arbetsyta. Sedan är en skärbräda formad som en frukt ett måste; själv gillar jag päron. Tvätta två apelsiner, ett äpple och en blodgrape. Skär upp dem med en skarp fruktkniv, och ta sedan bort det tjocka skalet från citrusfrukterna.



Beroende på maskin så måste man tärna frukterna; min maskin har ett mindre matarrör än andra modeller. Så jag delar frukterna en gång till. Slå på maskinen och låt den keramiska kvarnen göra sitt jobb.


 

Servering kan göras i en gul plastkåsa, men den här kvällen vill jag göra det med lite finess. Använder mina favoritglas från Rosendahl - Grand Cry Long Drink. Häller upp och ställer sedan in glasen i kylskåpet för att få rätt temperatur.

I min blogg finns det flera inlägg om mat och dryck; läs gärna och bli inspirerad av t.ex. mina inlägg om mat från Colombia. Du kan också läsa alla inläggen i vår Julkalender 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...