*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 29 maj 2011

Rädda Östersjön (WWF)




Östersjön, denna enormt viktiga och känsliga innanhav med bräckt vatten. Under tusentals år har vi använt oss av vattnet för transporter och som källa till mat. Men ju mer vi nyttjar resurserna desto mer skadar vi dem också. 

Världsnaturfonden WWF har flera projekt som handlar om att Rädda Östersjön. Vi som är intresserade av natur och har ett aktivt friluftsliv borde absolut lägga några minuter på deras hemsida.

Gör något aktiv, gå in och avge minst tre löften på WWF:s hemsida, och du kommer att få en sk. Östersjövimpel hemskickad till dig gratis. Det har jag gjort och mina löften var följande:

  • Jag lovar att inte låta kemiska ämnen, färgrester eller mediciner åka ner i avloppet!
  • Jag lovar att bara använda miljömärkta tvätt- och rengöringsmedel och skonsamma hygienartiklar!
  • Jag lovar att dela Östersjölöftena med mina vänner på facebook!

Själv tycker jag att det är viktigt att ha kontroll på sina kemikalier. Så jag försöker alltid att undvika att de åker ner i avloppet, samt att jag köper miljömärkta produkter om så finns. Inte bara för miljöns skull, tvättmedel och flytande tvål kan ge allergier så jag personligen brukar köpa sådant med Allergiförbundets symbol. Och sprida på Facebook, det gör jag genom att länka till min blogg från min FB-sida.

Här kan man se var i världen WWF engagerar sig. 
Läs mer om Världsnaturfondens arbete på deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...