*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 10 september 2013

Cyklande och äppelpaj

Är sommaren över i Stockholm? Som tur är den inte det - för sent om sider så har jag kunnat få två veckors semester. Och de har så här långt bland annat använts för att vara i rörelse ute i västra delarna av Stockholm där jag bor. 

Ni har redan kunnat läsa om hur jag varit ute och vandrat på Lovön. För er som inte vet, det är ön där Drottningholm slott ligger. Gillade ni det inlägget så kan ni kanske komma med och vandra den sträckan? Min plan är att ordna ett evenemang med STF Stockholm.

Men man måste inte gå ut i skogen för att njuta av sin semester eller annan fri tid för den delen - mitt tips är att använda cykeln. Om du inte vet vart du ska cykla - det gör inget!! Bara sätt dig på cykeln och börja ta dig fram längst gator som känns spännande eller obekanta. Det kommer att ta dig till nya äventyr och samtidigt så får du en friskare kropp.

Det kan vara bra att ha en plats att utgå ifrån, en plats som är öppen i många olika riktningar - själv har jag valt en rondell längst väg 275. Från den kan jag ta mig till Järfälla, Spånga, Bromma, Kista och även in till centrala Stockholm.

Vilken cykel du har är inte så viktigt. Själv har jag en Scot Aspect 30, faktiskt inköpt på Sigge Cykel inte långt från rondellen jag utgår ifrån. I ett äldre inlägg kan du läsa om vilken ryggsäck och hjälm jag har.

När det gäller mig själv så vet jag ofta inte om det blir 15 minuters cyklande som slutar vid en affär och att jag köper en liter mjölk eller om det blir två timmar. Så jag brukar i alla fall ha med mig en vattenflaska samt ett tunt extraplagg i ryggsäcken om vädret ser ut att kunna bli kyligt. Tänk på att det kan vara skönt att dra på sig något om man tar en paus, och ska du ut i skogen är ett sittunderlag bra.

Solande och glass
Men min första dag av cyklande var varm - mycket varm. Snart cyklade jag bland husen i Norra Ängby. Kyrksjölöten är ett litet naturreservat i området.

Jag har varit och cyklat i detta område många gånger, det är härligt att ömson sakta cykla fram och sedan med full fart ta sig fram på någon stig i skogen. Denna dags höjdpunkt blev i alla fall en stund i solen vid sjön i reservatet, det var riktigt varmt så det var skönt att ha vatten med sig.


Det blev förstås en svalkande glass på vägen hem. Som så ofta blev det en tur förbi Vällingby och handla lite. Som vanligt använder jag min klocka från Suunto och dess GPS för att hålla reda på var jag varit.


Kunglig glans och äppelpaj
Min nästa tripp utgick som vanligt från "min" rondell, målet var kiosken vid Drottningholms slott. Tänkte nämligen köpa skriften Vandra på Lovön. Nu visade det sig att den var slut, men det blev ändå en riktigt lyckad cykeltur.


Väl inne bland husen i Ängby så såg jag hur äppelträden var tyngda av frukt. På ett ställe hade de så vänligen satt upp en korg med fallfrukt som de lät folk ta av - jag tog med mig fyra äpplen. Tanken var att det skulle bli en äppelpaj.


Väl framme i Drottningholm så sken sensommarens sol med en värme som överraskade. Och det kändes verkligen som sommar. Vad mer är Stockholm under sommaren än en vit båt och kluckande vatten? Väl framme i kiosken så var foldern jag sökte som sagt slut, men det fanns en låda med gratis material - som kartor över Fornstigen på Lovön.


På vägen hem så cyklade jag förbi Garden to go - Islandstorget. Det såg ut att vara en mycket trevlig plats att ta en fika på eller köpa diverse ekologiska eller andra speciellt smaskiga produkter. Själv kommer jag absolut att ta mig dit för att smaka på vad de har att erbjuda. 


Men jag är inte så dum på att skapa god mat själv - för äpplena som jag plockade upp på vägen till Drottningholm blev till en riktigt god äppelpaj.

Utöver grundreceptet inkluderade jag russin och lite ingefära. Allt avnjöts med kallvispad vaniljsås som inköpts på Hemköp.

Visst ska man vara hälsosam, men att njuta av äppelpaj på sin semester är helt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...