*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 15 september 2013

Växla pengar - ett kontantuttag

När man ska ut och resa är det alltid skönt att ha lite kontanter med sig, inte bara sitt bank- eller kreditkort. Men tänk på växla pengar räknas som ett kontantuttag och inte ett köp. 

Var själv precis i Paris och tänkte att det skulle vara bra att ha några Euros på fickan innan jag reste, inte bara ha mitt MasterCard. Så jag gick in på FOREX och växlade pengar. I min tankegång så köpte jag utländsk valuta.


Men så fungerar det inte - att växla pengar räknas som ett uttag av kontanter, inte som ett köp av pengar. Och då jag använde mitt MasterCard så drabbades jag av en kontantuttagsavgift på 40 kronor.

Så till alla er resande som läser detta, använd inte kreditkortet när ni växlar pengar. Använd ett vanligt bankkort (eller kontanter) - då slipper ni avgiften på 40 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...