*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 18 december 2012

Att vaccinera sig

Att resa medför också att man utsätts för risken att bli sjuk, att smittas av bakterier och virus. Det kan ske genom mat och vatten, djur eller vid sjukvård utomlands. Som vuxen är det också bra att se över sitt allmänna skydd. 

Själv gick jag till Svea Vaccin för ett tag sedan, tog en broschyr och pratade med dem. För om jag nu under 2013 ska ut och resa riktigt långt så vill jag vara redo. Så förutom att se vad som skulle kunna tänkas behövas så tittade jag på mitt gula vaccineringskort som jag har liggande i mitt pass.

För dig som är +30 år så är det helt klart rekommenderat att du ser över din vaccinering mot Stelkramp, Difteri, Kikhosta och Polio. De sprutor du tagit var troligen många år sedan. Så ta reda på om du skulle behöva fylla på, en spruta med Boostrix Polio ger dig ett skydd på 20 år.



Annars är det kanske främst Hepatit A och Hepatit B som behövs, en spruta med Twinrix ger dig det du behöver.

Och ska du ut och resa där du kan drabbas av Kolera så är Dukoral bra att köpa. Det är ett drickbart vaccin, så inga sprutor här inte.

Tips och råd finns på sidorna

2 kommentarer:

  1. Ja, vaccinationer är en avdelning för sig. Det finns de som säger att vi ska och det finns de som säger att vi inte ska. Dokural sägs vara diskutabelt (fast vi har tagit den på vår resa). Vissa andra känns mycket viktiga. Sjuk vill man ju inte bli. Men ibland blir man det ändå.

    Må Gott, hälsar A..

    SvaraRadera
  2. Det finns många risker som blir betydligt större utomlands, i Sverige är vi rätt säkra mot vissa smittor. Vi har t.ex. en hög standard på mat, vatten och sanitet.

    Vaccineringar är ju som försäkringar, det kostar några 100-lappar att minska risken för en hel del riktigt hemska sjukdomar.

    Så varför inte använda tiden nu kring nyår att titta upp på era vaccineringskort, behöver ni blogg-läsare där ute fylla på något?

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...