*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com ***

måndag 23 maj 2011

Icebreaker, Osmaklig reklam

Företag gör reklam, även de inom friluftsbranschen. Just nu har Icebreaker en kampanj i Naturkompaniets butiker, där man ska köpa ett plagg av märket och sedan ha möjligheten att vinna ett äventyr till Nya Zeeland. 

Visst är det härligt? Att kunna vinna en äventyrsresa till Nya Zeeland. Men vänta ett tag. Man måste köpa ett plagg för minst 499kr. Icebreaker är ett märke av hög kvalitet (har dock ingen egen erfarenhet) så är de är så klart dyra. Det "hindret" i tävlingen klarar man - om man har råd. 

Men det är ju inte det jag vänder mig emot, utan det är reklambilden som återfanns på Naturkompaniets hemsida och om jag minns rätt  även i deras butiker. Jag vill göra en sak tydligt, min främsta kritik är mot Icebreaker som anordnat tävlingen. Däremot så tycker jag att det är synd att en så fin butikskedja som jag besöker så ofta inte reagerat själva på att reklamen är rent av larvig!! 

Tycker inte ni att bilden är omodern? Den kan även kallas osmaklig. För kvinnan på bilden ger ingen som helst visuell koppling till friluftsliv, utan är där endast för att vara sexig. Medan mannen bär produkten och hålls anonym. 

Reklambild för tävlingen, Naturompaniets hemsida






























"Men helt ärligt, en bild betyder ju inget" är det kanske någon som säger? Och det kan ju vara sant. Även om nu "bocken" på bilden har tröja på sig medan kvinnan inte har det. Så jag valde att gå in på Icebreakers hemsida för att se vad de har för reklam där.

Reklambild från Icebreakers hemsida
Bilden återkommer i en annan tappning, "bocken" är nu en människa. Mannen gör uppenbart reklam för kläderna, då han har en tröja på sig.

För att få lite mer spridning på min åsikt har jag skapat ett öppet event på Facebook "Vi som ogillar icebreakers reklam", som pågår från NU till söndag den 29/5. Alltså denna vecka. Det är ett medvetet val att inte skapa en grupp, den finns nämligen kvar och måste tas om hand. Ett event är ett tidsbegränsat engagemang, så om du tycker som jag - gå med!!

Efter det här inlägget var jag nu tvungen att skapa en ny etikett på min blogg - "Negativ och Varningar". Under den etiketten kommer jag ta upp dåliga produkter samt sådant som kan vara farligt för oss som är i rörelse.

Edit: Se kommentarer för utvärdering av detta. 

6 kommentarer:

  1. Du borde kontakta Icebreaker och berätta din åsikt så de har en möjlighet att föra en dialog...

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar. Och du har så klart rätt, man ska vända sig till källan med sin kritik.

    Nu så framförde jag mitt missnöje med bilden till Naturkompaniet via deras hemsida, som mycket kvickt gav respons. De sa att mina åsikter skulle framföras till Icebreaker.

    Och då jag inte tar på mig att driva någon stor kampanj (utan bara kort visar mitt missnöje) så nöjer jag mig med framförandet enligt ovan.

    SvaraRadera
  3. UTVÄRDERING
    Så var det söndag och mitt lilla test av hur det fungerar med att samla människor med en åsikt är slut. Tar och summerar allt t.om. innan sluttiden nåtts.

    Jag bjöd in 36 personer, varav 9 valde att inte "gå med" och 6 valde att gå med. 21 personer har inte ens svarat. Därtill var det 2 som hittade till mitt event på Facebook och gick med trots att de inte fått en inbjudan. Trots att eventet var öppet för alla och jag skrivit om det på bloggen var det ingen okänd som hade valt att gå med. Inte ens någon av mina kompisars kompisar reagerade, när de såg att de gick med i eventet.

    Slutsats:
    Vi engagerar oss allt mindre, eller ska jag kanske säga allt mer specifikt. Även tiden då man klickade acceptera på allt som dök upp på Facebook är förbi.

    Icebreakers reklam är gammaldags och vi konsumenter är medvetna om det - men när det kommer till att agera så gör vi inte mycket.

    Den stora frågan är om insikten förändrar vårt mönster när det ska inhandlas kläder i butiken? Själv tror jag inte det.

    Personlig inställning:
    Kommer jag själv att köpa icebreakers produkter? Det kan jag inte säga något om (det finns många bra märken). Men trots detta klumpiga reklam så kan jag tänka mig att använda deras produkter - de verkar trots allt väldigt bra.

    SvaraRadera
  4. En alternativ slutsats man kan dra är att nio gillar reklamen, tjugoen personer tänkte "intresseklubben antecknar" eller liknande och överlåter gnällandet på proffstyckare från södertörns högskola, och att bara sex personer tillhör de lättkränktas skara, de som vill förbjuda allt de inte själva uppskattar. Kan man anta att du i konsistensens namn också motsätter dig klassisk konst med kvinnomotiv?
    Jag kan förresten rekommendera Mattias Svenssons nya bok "Glädjedödarna" på Timbro förlag.

    SvaraRadera
  5. Jag motsätter mig på intet sätt klassisk konst med kvinnomotiv. T.ex. tavlor av Zorn är väldigt vackra och utgör betydande (vad det nu är) konst.

    I fallet med Zorn, så är kvinnan en avgörande del för framställandet av helheten. Kvinnan i denna reklam har dock ingen som helst visuell koppling till "friluftsliv".

    Boken du föreslår verkar vara en ideologisk skrift som står upp för individens egna ansvar och rättigheter. Tänker inte gå in i en politisk eller ideologisk diskussion här. Du är dock välkommen att kommentera de inlägg som har med friluftsliv att göra.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det var ett intressant experiment du gjorde. En tanke jag har är att det kanske var "fel" typ av människor du bjöd in? Jag tror att jag i min bekantskapskrets har många feminister och andra politiskt medvetna som gärna hade klickat "gå med" för att visa sitt missnöje med att det än idag 2011 finns sexistisk reklam... Bra att du framförde din åsikt direkt till berört företag också.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...