*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 14 januari 2012

Surfa billigare utomlands 2012

Ni som följt min blogg vet att jag skrivit en del inlägg hur man ska bete sig gällande surfande och ringande med mobilen utomlands. Och det har skett förändringar för datatrafiken. Så nu får du en liten översikt hur det förändrats - för mig på mina äventyr. 

Det här är min enkla översikt, du ska självklart kontrollera vad som gäller just nu och för det bolag där du har din mobiltelefon. Själv har jag Telia som operatör.

2010 (Juli) 
Skottland; 35kr/MB datatrafik & 8kr/st för MMS.

2011 (Juni)
Österrike & Italien; 29kr/MB datatrafik & 8kr/st för MMS.
Tyskland; 32,50kr/MB datatrafik & 8kr/st för MMS.

2011 (December)
Belgien; Maximalt 49kr/dag upp till 20MB & 8kr/st för MMS.




Men från 2012 så tror jag att reglerna kan ha ändrats igen, efter att det kommit nya EU-regler. Eller så var det så att Telia genomförde de nya priserna redan i december (verkar nästan så). Men som sagt, kolla alltid upp priserna innan du reser utomlands.

När jag var ute och reste i december 2011 så var priser 49kr för 20MB vid min resa i Belgien. Tidigare hade priset för 20MB varit 580kr i t.ex. Italien. Det är en rätt stor skillnad tycker jag. Så nu blir man inte helt blåst på pengar bara för att man lägger upp någon bild på Facebook via mobilen, då man är ute på äventyr utanför Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...