*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 15 september 2012

Stoff, 2012

Att upptäcka är inte bara att gå ute i skogen eller klättra upp för en klippa. I slutet av augusti var jag på Stoff - Stockholm Fringe Fest, där jag såg och deltog i kultur.  

Stoff anordnades för tredje året i rad, men det var första gången jag var där. Här tänker jag kort skriva om upplevelsen. Så här beskriver de sig på sin hemsida.

Stockholm Fringe Fest is a non-profit organisation whose wholehearted ambition is to support emerging innovative artists who are struggling to develop their work and/or to keep it alive. The Stockholm Fringe Fest mission is to shape a creative platform hosting artists from all over the world. Stoff welcomes the young, the old and everyone in between. The Fest is for those who want to explore, criticise, exchange, question, enjoy, be surprised and for those who simply want to be a part of a thrilling atmosphere where anything is possible. In other words - the Fest is for everyone!


Det är efter jobbet, det är mörkt och det regnar - på Kulturets tak sker en performance. I detta fall två människor som smetar in en duk med vit färg. På baksidan av duken sitter sensorer, så det är deras beröring som skapar ljudet.

Förstår det tekniska, och tanken är "rolig". Men att verkligen förstå budskapet - det gjorde jag inte. Och om jag förstår det rätt, de hade två andra föreställningar också, men med andra färger.


Och efter den vita färgen tog Denis Buckley över scenen. I en 25 minuter lång performance art får vi se Denis bygga ihop en spade på scenen samtidigt som en video går i bakgrunden. Allt handlar em en irländsk man som lever i exil i London, och avslutas med att han sätter eld på spaden.

Det här förstod jag inte riktigt, kanske skulle det bli mer uppenbart om jag hade en insikt om Irlands historia och relation till Storbritannien. Och ösregnet gjorde det ju inte bättre.


Nästa dag var det ett betydligt bättre väder, den inleds med Kristal and Jonny Boy som framför några låtar på Sergels torg. Jag ser dem senare även kort på Kulturhusets tak.

Efter det upptäckte jag Veenadance och projektet Avatara, där bilder av dansande indiska "gudar" visades på väggen med en projektor. Och vi besökare fick sedan ställa oss i liknande positioner - vilket var roligt.

Till vänster, mig själv och nedan en bild på en av Stoff:s arrangörer som också deltog i projektet.

Fler bilder på Facebooksidan för projektet Avatara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...