*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 30 september 2012

Skörd i september - närbilder

Det är en en härlig solig söndag. Den sista dagen i september och höstens färger har kommit. Men på balkongen finns det fortfarande bär att äta. Men innan de ska ätas ville jag prova en funktion på kameran jag utvärderar just nu. 

Som alla moderna kameror har Pentax Optico WG-II GPS en funktion för närbilder av t.ex. blommor, som mjukar upp konturerna i bilden. Så jag gick ut på balkongen och tog denna härliga bild av mina bärbuskar; blåbär, jordgubbar och krusbär. Glöm inte att klicka på bilderna!!


Det är helt fantastiskt att det på sista dagen i september finns en härligt röd jordgubbe och plantorna blommar fortfarande, fast de lär aldrig hinna bli nya bär. Denna art av sena jordgubbar var mycket lyckad och gav god skörd i år.

Men den funktion jag ville pröva var digitalmikroskop, en inställning som ger större bilder av närliggande objekt. Och som ni kan se, med sitt korta skärpedjup och klara återgivande av färger blir bilden på jordgubben riktigt bra på första försöket. Med lite övning och styling så kan de bli fantastiska bilder.


Funktionen provades också så klart på blåbären, innan de plockades. De blir tillbehör till morgondagens frukost. Jordgubben åts dock genast. Att njuta av naturen på hemmaplan är också viktigt, alla som har balkong kan ha plantor på den. Se bara till att skydda dem under vintern.













Funktionen digitalmikroskop är verkligen något jag gillar. Som bloggare och friluftsmänniska vet jag att ingen bra berättelse kan bestå av endast vy-bilder, man måste kombinera olika perspektiv. Och att det finns en automatisk funktion med kort skärpedjup som denna gör mig riktigt imponerad. En ordentlig utvärdering kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...