*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 5 december 2013

Lucka 5: 2013 - Lokala butiker

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden.

Det finns massor av butiker på Internet; man kan lätt beställa utrustning för friluftslivet, inredning eller kaffe och få den hemskickad. Har själv t.ex. beställt min tarp och min designade ljusstake på Internet. Men det finns ändå en charm i att handla i mer "lokala" butiker, att gå och känna lite på varorna och låta sig överraskas när man tittar runt hörnet.

 Därför kommer jag nu att tipsa om tre olika typer av butiker om inte tillhör de stora kedjorna i Sverige. Och kanske bör du titta in i dem för att hitta den lite mer unika julklappen?

Friluftsland
Denna kedjan består av 12 butiker; varav alla utom en ligger i Danmark. Den svenska butiken ligger i Stockholm på Adolf Fredrik Kyrkogata 15, någon minuts promenad från Hötorget. Det var faktiskt något av en slump som jag återupptäckte denna butik i går, men med sin närhet till Drottninggatan är den inte svår att hitta.



Så mitt första tips på en "lokal" butik är var du kan hitta friluftsprylar; de har t.ex. rätt mycket saker för klättring. Såg även kläder för barn, en avdelning för fynd-varor samt ett fint utbud av sov- och ryggsäckar. Och om du inte bor i Stockholm, gå in på deras hemsida - man kan beställa saker över Internet också. De finns även på Facebook.

Lakritsroten
Den här butiken har funnits i Stockholm sedan 2007, och sedan 2010 ligger den nu på adressen Sveavägen 107 - långt ut inte långt från Wennergrens center. I dag trängs ca 500 sorters lakrits-produkter på hyllorna. Mitt tips för en lite annorlunda smak på julbordet; besök denna butik på plats eller beställ något via deras hemsida. Själv är jag förtjust i den söta lakritsen; och de hade ett fint utbud.



Själv köpte jag en rabarber-lakritssås i dag; tror att jag ska försöka använda den i muffins eller på skorpor fram över. En kopp varmt te och så får jag prova mig fram. De finns även på Facebook.

PresenTErian
Den här butiken finns i Vällingby Centrum, på Ångermannagatan 151 granne med Systembolaget, Hemtex och Solursgaraget där det är fri parkering. Här kan man köpa inredning, presenter, kaffe och te mm. De har ingen försäljning via Internet men däremot en blogg, med inspiration och nyheter. Och så finns de på Facebook.



Min egen favorit i butiken är den italienska måltidsdrickan. Den är förvisso kolsyrad, men smakerna är riktigt goda så det händer att jag delar en flaska när det blir helgmiddag.

Det här var mina tips; som sagt kom gärna med egna tips på speciella butiker. Och glöm inte att du kan läsa alla inlägg i årets Julkalender.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...