*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 4 december 2013

Lucka 4: 2013 - Best in Travel

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden.

Den fjärde luckan handlar om Lonley Planet´s Best in Travel, och då speciellt de 10 bästa länderna att besöka 2014. Som är en av de tolv olika "bästa"-artiklar som man kan läsa på deras hemsida.

Och länderna är ... Brasilien, Antarktis, Skottland, Sverige, Malawi, Mexico, Seychellerna, Belgien, Makedonien och Malaysia.

Nu är inte Antarktis ett "land" men låt oss lämna det. I stället ska jag berätta om mina erfarenheter och tips för Skottland och Belgien. Sverige får bli utan kommentar denna gång.


Skottland
Jag har varit i Skottland två gånger; en gång under en utbildning i geologi med Stockholms universitet samt då jag vandrade West Highland Way. Och det har varit både positiva och negativa upplevelser.

Låt oss börja med att kort ta upp de sämre sidorna. Maten är ibland lite väl stabbig, och det händer att den är riktigt dålig. Att äta stora portioner av bacon och blodkorv till frukost må ge mycket kalorier att bränna när man är ute och vandrar, men det gör också magen väldigt full och du går med tunga steg.

Och när du köper "packed lunch", som är en brun papperspåse med mat för att äta ute i naturen så kan det bli en rejäl överraskning. Potatischips, Snickers och allt möjligt godis utgjorde större delen av den lunch som de packade ner.

Och det gäller att se upp vid frukosten också. På ett B&B såg jag något som såg ut som rostat bröd i en korg. Men det var egentligen friterat bröd. Att äta vitt bröd doppat i varm olja - nej tack! När jag väl vandrat klart och var i tillbaka i storstaden så ville jag köpa mig en rejäl portion av pasta i en galleria. Den unga killen bakom disken frågade om jag ville ha en "special". När jag frågar vad det innebär så svarar han: "Vi tar bort hälften av pastan och ersätter den med pommes". I Skottland så friterar de mycket och som svensk blir jag ibland lite chockad av hur mycket fett det är i maten.

Vi i Sverige har även ofta en väldigt bra byggstandard, och tillgången på vatten är väldigt bra med internationell standard. Så om du bor på ett B&B i Skottland bli inte förvånad om det är dåligt tryck i ledningarna och kanske t.om. blir tillsagd att inte duscha för länge.


 
Klicka på bilderna för att förstora dem.

Men det finns också mycket fantastiskt med Skottland. Och det första jag tänker på är så klart naturen, det är en fantastisk upplevelse att bege sig ut i det vindpinade landskapet. Sedan finns det mycket historia med vackra och spännande byggnader samt så klar whisky.


Här kan du hitta lite andra tips om Skottland. Lämna gärna dina egna tips och kommentarer om Skottland nedan.

Belgien
Det var ungefär ett år sedan jag besökte Belgien; fyra städer på fyra dagar. Att åka på citysemester under vintern går bra, det gäller bara att ha ordentligt med kläder med sig, starta tidigt på morgonen eftersom det blir mörkt tidigt.

Det finns mycket att titta på i Belgien; många av de man pratar med säger att Bryssel är en tråkig stad och att man ska lägga sin tid på andra ställen. Och jag kan hålla med, i alla fall om man har ont om tid. Antwerpen, Brygge och Gent är däremot trevliga att besöka.

Det är väldigt enkelt att resa med tåg i Belgien, men det gäller att veta knepen för att hålla nere priset. Har man boende i en stad så kan jag rekommendera att man reser tur-och-retur under dagen med en så kallad "shopping-ticket". Dvs en biljett som kräver att man reser fram och tillbaka samma dag, om man jämför med en vanlig tur-och-retur så kan det bli ca 60% billigare.


Klicka på bilderna för att förstora dem.

Ska jag ge några tips på måsten i Belgien så blir det; Grote Markt i Antwerpen, S:t Baafskatedraal med sin förtrollande vackra altartavla i Gent, någon av de många seriebutikerna eller för att vara säker på att hitta serier på engelska butiken och museet Centre Belge de la Bande Dessinée i Bryssel. Sedan är det ett måste att äta belgisk choklad, belgiska våfflor och/eller dricka belgiskt öl.

Glöm inte bort att läsa de andra inläggen i årets Julkalender. Är det något speciellt du vill se i  kommande "luckor", lämna en kommentar. Glöm inte att gilla mina inlägg på Google+ eller länka bloggen på Facebook - det skulle betyda mycket.

1 kommentar:

  1. Åh vilka härliga resmål!
    Själv åker jag med man och ettåringa dottern för tredje vintern i rad, i en månad, till älskade Seychellerna. Tröttnar nog aldrig, finner mer pärlor för var gång. Men Skottland eller Belgien låter ju topp! Tack för en fin blogg! Har läst i så många år nu:)

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...