*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 24 december 2013

Lucka 24: 2013 - Julafton

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden.

Julafton - denna dag som har så stark betydelse för många i Sverige, oavsett om det är en religiös eller kulturell högtid.

En dag som har så stora krav, och hos andra är en dag av ångest och sorg. Tänker på de "som inget varuhus äger" - för att citera Karl-Bertil. Detta år har varit så bra på många sätt; inte minst allt resande och de nya upplevelser jag haft. Så för mig har det viktiga med Julafton varit att få ta det lugnt och äta gott.


Och min egen Julafton har varit lugn. I all enkelhet ätit hemlagad mat, pratat och fikat ihop med min mamma och flickvän - utan att känns någon stress. En julgran och ett dukat bord är vad som får symbolisera den kulturella delen av Julafton. Sedan är även presenter något som är kopplat till julen; och jag fick bl.a. dessa två väldigt fina presenter. En skön och stilsäker tröja av märket Gant samt ett par ursköna och fräcka hörlurar av märket Marshall.



Sedan har vi en annan sida av julen - den religiösa. Och för de som inte är det; en period som ändå står för hopp och gemenskap. Den lilla julkrubban är en symbol för nytt hopp. Ett hopp som jag tycker att vi alla ska försöka skapa själva. Att försöka förbättra för andra och oss själva. Ta nu mellandagarna till att tänka på vad du kan göra bättre under 2014.

Och alla kan enkelt förbättra för andra. Så här på Julafton gjorde vi ett litet bidrag till Stockholms Stadsmission; genom att skänka pengar som ska användas till ensamma äldre. Vi har pratat om att göra en insats, så detta kan vara starten på något återkommande.


Själv så ska jag gå på Midnattsmässa i dag Julafton, för att njuta av körsången och ta till mig budskapet. Det kommer upp bilder på Instagram och i bloggens högra del. En del av julen är att verkligen ta den till sig; inte bara sätta upp en ljusstake och ge varandra presenter. Besök en julmarknad, tveka inte att gå till grannarnas gemensamma glögg-fika, hitta en luciakonsert att besöka, baka pepparkakor, titta på TVs uppesittarkväll och se på midnattsmässa på TV om du inte gör det på plats. Min mening är att det faktiskt känns bra.

Detta var den sista luckan i bloggens Julkalender och jag hoppas att ni gillat den. Det har inte alltid varit lätt att hitta något inspirerande att skriva om. Men det jag ville med ge er läsare var en blandning av inspiration på olika sätt. Nu tar bloggen ledigt ett tag, men återkommer med nyårslöften och drömmar om 2014.

3 kommentarer:

  1. Provar att kommentera så får vi ser om det går... Hälsningar från Skottland

    SvaraRadera
  2. Tack!! Det ser ut att fungera bra. Har varit inne och tittat på din blogg; kommer att spana mer senare. Lagt till dig i min blogg-lista till vänster.

    SvaraRadera
  3. Det går bara upp för mig att jag inte har gjort rätt sedan när min man kom tillbaka till mig, jag är på den här bloggen för att tacka vem den förtjänar. För några veckor sedan var mitt liv i ett fruktansvärt skick eftersom min man lämnade mig och jag tror aldrig att jag skulle få tillbaka honom. Men med hjälp av denna kraftfulla trollformler som heter Dr. Ekpen är mitt liv nu på ett glatt humör, jag måste rekommendera Dr. Ekpens tjänster till alla där ute att de ska kontakta Dr. Ekpen genom dessa uppgifter nedan: ( ekpentemple@ gmail.com ) eller whatsapp +2347051979135 eftersom genom Dr. Ekpen hjälp återupprättades mitt äktenskap.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...