*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 9 december 2013

Lucka 9: 2013 - Primus

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden.

I dag ska jag ta upp ett företag vars produkter varit till bra hjälp under mina vandringar. Har också varit så lyckligt lottad att få gått på några av deras föreläsningar och aktiviteter; jag pratar så klart om Primus.

Och nu när Julen närmar sig så kan jag rekommendera att du tittar efter bland deras produkter; de inspirerar till friluftsliv. Hälsa var temat för en tidigare "lucka", så ta nu chansen att hjälpa någon annan eller dig själv att komma ut i naturen. En termos kanske kan vara en bra start?

Bild tagen från Primus hemsida.
Allt började med att Frans W Lindqvist konstruerade ett fotogenkök 1892. När Roald Amundsen når Sydpolen 1911 fanns ett kök från Primus med på resan. Samma sak när Sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay blir de första att bestiga Mount Everest. Och så fortsätter det. I dag är Primus en tillverkare för både äventyrare och vanliga friluftsmänniskor - företaget exporterar till ca 70 länder.


Men nog om de största äventyrarna; vad har jag upplevt om av Primus? Det jag först tänker på är mitt möte med Renata Chlumska, det var ett mycket spännande föredrag som hon höll på ett evenemang som hölls av Primus. Men det handlar om prylarna ...

Primus-träff, lagar fisksoppa & lyssnar på en överlevnadsexpert.
Min främsta primus-produkt måste vara mitt gaskök Primus Express med dess ETA Express kokkärl. Med denna kan jag lätt och snabbt värma vatten ute i naturen; dess värme har givit möjlighet att stilla en hungrande mage efter många kilometer på Sörmlandsleden. Samt inte minst givit mig havregrynsgröt och varmt kaffe på morgonen efter att man har sovit i ett vindskydd. Läs min utvärdering.

Kokar vatten till kaffet, Sörmlandsleden. 

Använder jag så klart termosar från Primus; tror jag och flickvännen har tre stycken tillsammans. Därtill har vi ett flertal mattermosar på 0,35L. Jag har flera gånger haft med mig lunch i form av fisksoppa på mina vandringar, eller varm nyponsoppa som extra måltid. De håller i alla fall värmen i ca 5 timmar, och är ett bra alternativ om man inte vill använda sitt primuskök.


Sover i Ugglekojan på Midsommarafton 2012 i närheten av Paradiset söder om Stockholm. Nästa morgon lagar vi frukost med gasköket och värmer vatten till termosen. Man kan också ha lunch ihop en vanlig dag; ärtsoppa med morötter och smörgås med skinka.

Vad skulle du vilja ha i Julklapp från Primus sortiment? 

Man klart så även använda deras lykta till en gasbehållare, så länge man använder den utomhus. Lyktan ger inte bara ljus utan också värme, vilket kan vara skönt om man sover i vindskydd på våren och hösten.

I morgon är det en ny lucka i Julkalendern; då om något helt annat. Det blir många fina bilder som jag själv tagit genom åren, så det är något att se fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...