*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 16 december 2013

Lucka 16: 2013 - Min önskelista

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden.

Då var det dags att skriva min egen Önskelista. En önskelista som är en blandning av vad som behövs och lyx, en lista som blandar drömmar med mer realistiska möjligheter. En lista som visar vad det är jag själv gillar, kanske behöver och tycker är häftigt. Det är viktigt att förstå att det är inte priset på en julklapp som betyder något för mig - en billig present är också bra. Men låt mig säga - detta är lite av en dröm-önske-lista.

Klocka
Först tar vi upp det här med lyx; jag har förälskat mig i en modell av klocka den senaste tiden. Fast den är otroligt dyr och är mer av en dröm än något som jag verkligen vill att någon ska lägga ner pengar på. Jag pratar om fyra olika modeller av Luminox Atacama Field Day med de fyra tilläggen Date 1921, Date 1921 BO, Date 1925 och Date 1927.



Vilken är då den snyggaste? Alla fyra är snygga på sitt sätt, men jag föredrar den svarta Date 1921 BO uppe till höger samt den sandfärgade Date 1925 nere till vänster. Man kan köpa dessa klockor på Addnature, till ett pris på ca 5,200kr. Sök upp klockorna på Pricerunner.


Hörlurar
Under någon månad har jag gått utan fungerande hörlurar till min iphone; så det har blivit varken blivit musik eller podcasts-utbildning i spanska. Nu känner jag att det är dags att önska sig ett par hörlurar av Tomten, det är en mycket mer rimlig present än klockorna.

Två modeller har fångat mitt intresse; Marshall Monitor och Bose AE2i. Ingen av dessa har bluetooth, så man måste ha en sladd kopplad till sin mobiltelefon, men jag tycker att det är helt ok att använda sladd. Bägge modellerna har mikrofon så att man kan ta emot telefonsamtal, tänk dock på att det finns en modell "AE2" (utan i) vars sladd inte har mikrofon.

På både Monitor och AE21 så är sladden inte permanent fäst vid hörlurarna, utan är lös och kan kopplas ur när man inte använder dem.

Marshall Monitor
Här har vi två bilder och en video om dessa hörlurar, som finns på NetOnNet, Siba, CDON.COM med flera för 1,645kr. Själv tycker jag att de ser rätt tuffa ut, men ändå "mogna" med sina detaljer. Det här är någon man bär som vuxen.






BOSE AE2i
Även på denna modell visar jag två bilder. De kan kan köpas på t.ex. MediaMarkt eller ElGiganten och kostar ca 1,300kr. Denna modell ser lite mer modern ut.



Vilken är då den snyggaste eller bästa? Själv gillar jag Marshal Monitor lite bättre, de kan vikas ihop på ett sätt som jag tycker verkar bättre och är lite mer maskulint vuxna. Men bägge är riktigt häftiga.


Förkläde vid matlagning
Att laga mat kan vara både roligt och spännande. Till vardags är det inte allt för avancerat alla dagar, men när man väl står och lagar mat en längre stund då vill jag ju skydda kläderna.

Så ett förkläde att bära i köket vid matlagning och bakning skulle ju vara toppen.

Och då gärna ett stilfullt, det ska vara något man kan ha på sig när man har gäster - så inget med allt för konstiga tryck på.


Middag på bra restaurang
Att få gå ut och äta en bra middag är aldrig fel, tre rätter och ett gott vin till det. Skulle kunna vara indisk curry eller kanske ett svenskt grillar lamm från Gotland. Annars så skulle grekisk mat kännas rätt just nu.

Här finns det mycket att välja på, men oavsett vad så blir det trevligt att få äta på restaurang. Jag hittade t.ex. en lista på de bästa kött-krogarna om man gillar kött. Själv föredrar jag i alla fall mysigt och skön stämning, framför lyxigt och för hög volym.


Tält från Marmot
Just nu har Addnature rabatt på tältet Grid Plus från Marmot. Allt till priset 2,495kr i stället för 5,495kr. Detta är ett 4-säsongerstält som är konstruerat att klara av tuff skandinavisk miljö med blåsig skärgård eller fjällmiljö. Kanske en dröm för alla vandrare?


Men frågan är om jag behöver detta tält? Det är ju en rätt avancerad produkt, som ska användas ordentligt. Och jag gör inte så många övernattningar per år ute i naturen. Men jag skulle gärna ta med mig detta tält ut i skärgården, Stora Sand på Utö i Stockholms södra skärgård skulle bli mitt första stopp.


DVD-boxar
Film - jag ser inte så mycket på film som jag borde göra. Har ett antal DVD:s liggande hemma som jag borde se på. Inte heller har jag någon filmkanal på TV som jag tittar på. Men det finns några DVD-boxar som intresserar mig trots allt.

Battlestar Galactica (2003)
Här har vi en serie som jag inte tittat på tidigare; en klassiker som verkar väldigt häftig - speciellt då jag verkligen gillar brädspelet som bygger på serien. Här är de två första säsongerna, det verkar finnas fyra totalt. De kostar 249kr/styck på SF-Bokhandeln.


Game of Thrones
Är som sagt dålig på att följa serier; men det jag sett av Game of Thrones var riktigt bra. Så om jag får dem på DVD kan jag se ett avsnitt när det passar. Här är de två säsonger som man kan köpa på SF-bokhandeln, för 159kr/st.


Serier kan man ju ladda ner eller streama, men jag vill inte pyssla med det olagliga (och jag har inte heller lärt mig hur man gör). Kanske skulle någon streaming-tjänst kunna vara ett förslag; men jag ska ju titta mindre på tv och lägga min tid på annat. Det är i alla fall ett mål.

Resa till Kanarieöarna
Som ni läsare av min blogg har märkt så är det vandringar eller cityresor som jag gjort under de senaste åren; så jag saknar faktiskt helt enkelt lite charter till en varm plats. Skulle så gärna vilja lata mig i solen och bada i en varm pool. Gå upp på morgonen och ta en promenad på stranden innan det är dags att äta frukost som jag inte behöver göra själv.

Så varför inte resa med Ving till Kanarieöarna? Det skulle vara helt underbart! Som ni vet, dessa är vulkanöar och Ving har information om vandringar på Teneriffa. Detta kanske inte är något jag får i julklapp, men om allt går så som jag vill för övrigt i livet kanske jag kan åka dit inom en snar framtid.

Gå på operan
Det händer inte så ofta att jag går på Kungliga Operan i Stockholm. Men det har varit väldigt trevligt; såg t.ex. Nötknäpparen i December 2012. Också sett Barberaren i Sevilla för några år sedan. Så ett bli bjuden på en opera skulle vara skoj; speciellt om det är en lite lättsammare uppsättning. Här är Kungliga Operans föreställningar.


Det var min önske-dröm-lista; kanske är ett par Marshall Monitor hörlurar det som jag önskar mig mest av allt. Sedan vore det roligt att gå på Kungliga Operan eller se en annan föreställning av något slag.

Så detta var min Julkalenders 16:e inlägg. En lista om drömmar och behov som jag är mer eller mindre i behov av att uppfylla. Vad har du för favoriter på din egen önskelista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...