*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 2 december 2013

Lucka 2: 2013 - Svenska Turistföreningen

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden. 

Julens andra lucka handlar om Svenska Turistföreningen (STF), och då speciellt STF Stockholm. STF är en ideell organisation med rötter inom svensk natur- och kulturturism, som startades i Uppsala 1885. Kunskapen om Sverige och det brinnande engagemanget för våra unika miljöer tillhör vårt arv att förvalta och förmedla vidare. Lokalavdelningarna inom STF bygger på den traditionella iden om folkbildning. Sedan har vi riksorganisationen, ett andra ben; som äger vandrarhem, stugor, ordnar diverse aktiviteter och har anställd personal.

Min vandring längst Kungsleden, med STF. 
Min första kontakt med STF var när jag anmälde mig till "Den Första Fjällvandringen", en gruppvandring. Vandringen gick från Saltoluokta fjällstation, via fjällstugorna Vakkotavare, Teusajaure, Kaitumjaure och Singi fram till Kebnekaise fjällstation. För att avsluta med en vandring till Nikkaluokta. Och för att få rabatt på detta äventyr så gick jag med i STF.

Relativt snart skickade jag ett mail till lokalavdelningen; för att höra om de vill ha någon hjälp. Och det ville de; så sedan 2011 har jag hjälpt till med olika aktiviteter då och då.

Att engagera sig inom STF Stockholm har varit mycket roligt. Jag har lett egna vandringar på Lovön, i Järfälla samt längst Sörmlandsleden och hjälpt till på t.ex. Kanelbullens dag eller Våffeldagen.

STF Stockholm vandring på Lovön.
STF Stockholm serverar våfflor i stugan Paradiset.
STF Stockholm har informationsbord i en förort. 
Men medlemskap ger också rabatt på STFs vandrarhem, vilket jag utnyttjade på min cykelsemester. Vi cyklade kring Vadstena, Omberg samt Alvastra mm och njöt av den svenska naturen och kulturen.

 (v) Lunch och hitta cykelväg på ett STF vandrarhem. (h) Cyklande på landbyggden.  

Taget från Trafikverkets video om Riksväg 50 Motala-Mjölby.
STF Stockholm har flera aktiviteter; både i december och under 2014, så titta på deras hemsida. Gå också in på STF Stockholm på Facebook. Här kan du ställa frågor och diskutera. Själv tycker jag att följande aktiviteter känns trevliga och spännande:



Andra advents fika (8 december), Stenbocksta Palatset (26 Februari), Från Blomma till Honung (17 Maj) och Nattvandring (30 Maj). Så titta vilka natur- och kulturaktiviteter som erbjuds, till mycket förmånligt pris.  

I min blogg finns det flera inlägg om STF; läs gärna och bli inspirerad. Du kan också läsa alla inläggen i vår Julkalender 2013.

2 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot alla de återstående 22 stycken "luckorna"!  
    Mycket bra detta med julkalendern.
    Trevligt upplägg. Proffsigt.
    Beröm, beröm !! 

    / Svante Sundelin

    SvaraRadera
  2. Tack Svante,
    skoj att det uppskattas. Jag är rätt passionerad när det gäller min blogg, så det ska vara ett bra resultat. Hoppas att du och andra kan få lite inspiration till julklappar eller kommande äventyr.

    Tipsa gärna andra om Julkalendern; denna länk tar er till alla kalenderns inlägg.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...